Az ügylettel megszerezhetik a totális kontrollt az internet és távközlés ellenőrzése felett.
A gazdasági érdekek mellett a tömegkommunikációs csatornák manipulálása állhat a Vodafone állami felvásárlásának hátterében — véli Csillag István közgazdász, volt miniszter aki a Klubrádió Esti gyors című műsorban elemezte a távközlési cég állami megvásárlását.
Az állam és a kormányközelinek tartott 4iG nevű cég
összesen 715 milliárdos ajánlatot tett a Vodafone magyarországi leányvállalatának felvásárlására.
Csillag István jogász, közgazdász szerint az üzlethez szükséges pénzt vagy az Európai Uniótól várt helyreállítási alapból vagy további eladósodásból teremtené elő a kormány, amely 49 százalékot szerezne meg a második legnagyobb hazai távközlési vállalatban – 51 százalék lenne a 4iG informatikai-telekommunikációs nagyvállalaté. A Vodafone anyavállalata azt közölte a 444.hu-val, nem ők árulták a céget, „a vásárlók keresték meg meg őket egy vonzó ajánlattal”.
Csillag István feleslegesnek tartja az üzletet, mivel szerinte egyrészt
a költségvetés nem enged meg ekkora kiadást,
másrészt önmagában attól, hogy az állam felerészt tulajdont szerez benne, illetve Orbán Viktor haverjainak kezébe kerül,
nem lesz jobb sem a Vodafone szolgáltatásának minősége, sem a pénzügyi teljesítménye.
A Medgyessy-kormány egykori gazdasági és közlekedési minisztere, felhívta rá a figyelmet, hogyha esetleg a német tulajdonú, de magyar piacvezető Telekom távközlési céggel szemben egyesülne a két másik nagy piaci szereplő, az idén tavasszal Yettelre átnevezett Telenor, valamint a Vodafone, akkor
a telekommunikációs szektorban torzulna a verseny, illetve elfojtanák azt.
„Ezzel romlana a fogyasztók által elérhető minőség, az elektronikai szolgáltatások piacán lassan újra megjelenne a »zacskós tej«”
— utalt a közgazdász egy esetleges monopólium kialakulásának veszélyeire.
Ugyanakkor a Vodafone Magyarország megkaparintásával az Orbán-kormánynak nem csupán gazdasági céljai vannak. Ebben az esetben a hálózati szolgáltatóként működő céggel a kormány kezébe
újabb eszköz kerülne az emberek befolyásolására, valamint az internetes kereskedelmi vállalatok finom megadóztatása is megvalósulhatna.
„Miután ugyanis az interneten jelenik meg a reklámok jelentős része, ezek cenzúrázásával, megválogatásával módosítható – nem is kis mértékben –a polgárok tudata”
— összegezte Csillag István, utalva arra, hogy az emberek figyelmét bizonyos, a kormányzat által kiválasztott termékekre, szolgáltatásokra lehetne irányítani, illetve olyan tartalmakra, amelyek a hatalom számára kedvezőek.
A közgazdásszal készített teljes beszélgetés ITT hallgatható meg.