Ez még hiányzott a százezres gázszámlák mellé.
Ha a Barátság kőolajvezeték leállítása után nem fog érkezni olaj az Adria olajvezetéken Magyarországra, akkor a kormánynak meg kell szüntetnie a 480 forintos benzinárat, mivel üzemanyag-import nélkül hatalmas hiány alakulhat ki — írta kedden Holoda Attila energiapiaci szakértő, aki a második Orbán-kormány idején a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) energetikáért felelős helyettes államtitkára volt.
A Facebook-bejegyzésben Holoda röviden összegezte a helyzetet:
- Augusztus 4-én leállt a Barátság vezeték déli ága, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz nyers kőolajjal. Az orosz szállítóvállalat, a Transznyeft a szankciók miatt nem tudta átutalni a Gazprombankon keresztül a tranzitdíjat az ukránoknak, ezért Ukrajna leállította a forgalmazást a csővezetéken.
- A százhalombattai Dunai Finomítót egy már régóta esedékes karbantartás miatt részlegesen leállították, így a magyar finomító amúgy is csak a teljesítményének nagyjából 60 százalékát tudja nyújtani.
- Az importőr üzemanyag nagykereskedők továbbra sem hajlandók az ársapkával rögzített 480 Ft/l áron behozni üzemanyagot az országba, hiszen az veszteséges lenne számukra.
- Az áprilisi műszaki baleset miatt továbbra is áll az OMV schwechati finomítója.
- Másfél hete a cseh UniPetrol egyik finomítójában következett be műszaki baleset, amely szintén a közép-európai üzemanyag ellátókapacitás szűkülését eredményezte.
Holoda értékelése szerint a turisztikai szezon, valamint a nyári mezőgazdasági munkák közepette a Molnak főhet a feje, hogy hogyan lesz képes biztosítani az üzemanyag-ellátást. Holoda szerint kérdéses, hogy hozzányúl-e a magyar kormány a stratégiai nyersolaj-készlethez.
Ez 90 napra elegendő, nagyjából 640 ezer tonna feldolgozásra váró, többnyire orosz nyers olajat jelent.
A szükséges mennyiség leszállítására alkalmas lenne a korábban nagy vitákat kiváltó Adria-vezeték, amely a tengeri szállítással érkező nyers kőolaj szállítását teszi lehetővé az Adria és Százhalombatta, valamint Pozsony között. Ehhez azonban az is kell, hogy érkezzen az adriai kikötőbe a tengeren kőolaj. A vezeték kapacitása névlegesen is évi 10 millió tonna, azaz elegendő szállítókapacitás volna, ha lenne mit szállítani rajta.
A szakértő szerint ha a helyzet nem rendeződik egyhamar, akkor
„a fenti lehetőségeken túl a magyar kormánynak újabb »választási kampányelemét« kell lenulláznia, mert
meg kell szüntetnie a benzin ársapkát, mivel üzemanyag import nélkül, hatalmas hiány alakulhat ki!
Ehhez viszont az kell, hogy a külföldi nagykereskedőknek megérje behozni Magyarországra az üzemanyagot”.
A szakértő szerint még enélkül is komoly fennakadásokra lehet számítani az üzemanyag-ellátásban. Az ilyenkor törvényszerű pánikfelvásárlások erre még rá is tehetnek, ami a korlátozott kiszolgálás (5-10-20-50 liter naponta) miatt már most is hatalmas vitát okoz egyes benzinkutakon.
„Márpedig, ha az emberek mozgásukban – saját hibájukon kívül -korlátozódnak, az össznépi felháborodást eredményezhet (mégis csak fontos dolog a szabadság, ugye?). Akár még egyes embereknek a tengerparti szabadságát is idő előtt megszakíthatja az országos káosz”
— írta Holoda Attila.
(Holoda Attila/Facebook / telex.hu)
Kapcsolódó:
https://nyugatifeny.hu/2022/08/09/putyin-elzarta-a-csapot-5-napja-nem-jon-olaj-magyarorszagra-a-baratsag-vezeteken