A földdel teszik egyenlővé, ami a beruházás útjában áll.
A mostani árfolyam szerint, mintegy 800 milliárd forintra taksálható Budapest-Kelebia vasútvonal-beruházást valószínűleg nem érinti a válság miatti felülvizsgálat, már csak azért sem, mivel államközi szerződés is védi – derül ki a Népszava cikkéből.
A kivitelezést nem meglepő módon Mészáros Lőrinc egyik cége, a RM International Zrt. konzorciumban végzi el a China Railway Magyarország Kft.-vel. Ugyan az ezzel kapcsolatos dokumentumokat tíz évre titkosították, ám a lap úgy véli, hogy
a beruházás megtérülési ideje több száz évre tehető.
A beruházás megvalósítására létrehozott Kínai-Magyar Vasút Nonprofit Zrt., vezérigazgatójának, Pál Lászlónak a választások után két nappal tartott prezentációjából kiderül, hogy a beruházás 2173 ingatlant érint, ebből 186 van „idegen” tulajdonban,
ezeket még meg kell szerezni, ami bizonyosan kisajátítást jelent.
Az eljárás nem túl hosszadalmas, több esetben a Pest Megyei Kormányhivatal már a tárgyalás időpontját is kitűzte, a lap szerint ezek a július 4.-i tárgyalási napon nagyjából fél-egyórás időközönként követik egymást.
A Népszava arról is írt, hogy a korábbi tapasztalatok alapján a kisajátítási eljárás azért is érinti hátrányosan a tulajdonosokat, mert az állami cégek által felkért szakértők rendszerint a piaci viszonyoknál lényegesen alacsonyabb ingatlanértéket állapítanak meg, amiket az eljáró bíróságok hajlamosak felülvizsgálat nélkül elfogadni.
Sok kérdés tisztázatlan még a tervezett vasútvonal útjába eső ingatlanokkal kapcsolatosan, viszont azt már a választások előtt tudni lehetett, hogy a kormány augusztusban tervezi felpörgetni az építkezéseket.
(via, nepszava.hu / hvg.hu)