A győri Audi Hungária gyár várhatóan 2000 ezer dolgozóját fogja elbocsátani, sokaknak pedig jelentősen alacsonyabb fizetésekkel kell beérni.
Az Audi Hungária győri gyárában jelenleg átszervezés zajlik, amely
több száz munkavállaló elbocsátásához és a fizetések csökkentéséhez vezethet.
Az atlatszo.hu információi szerint a motorgyárban dolgozó munkatársakat tömegesen helyezik át alacsonyabb bérű munkakörökbe – aki ezt nem fogadja el, annak megszűnik a munkaviszonya. Ez a gyakorlat súlyos bércsökkenésekkel jár. A motorgyárban bruttó 1,2 millió forintos fizetéseket felváltja a járműgyárban kínált 800-850 ezer forintos bér.
2000 embert bocsátanának el a győri Audi-gyárból
A cég hivatalosan nem tervez tömeges leépítést, de több forrás szerint a cél, hogy
a jelenlegi 12 ezres dolgozói létszámot 10 ezer fő alá csökkentsék.
Kapcsolódó: Gáz van: Több ezer munkahely szűnhet meg Magyarország sikerágazatában
Az áthelyezések nemcsak anyagilag jelentenek visszalépést. A motorgyári munka szakmai jellegű, nagyobb önállóságot igényel és kevesebb fizikai terheléssel jár, a járműgyárban többműszakos, monoton gyártósori munkát kell végezni.
Az idősebb dolgozók közül sokan inkább a felmondást választják,
mintsem hogy elfogadják az új feltételeket.
A szakszervezet szerint közvetlen elbocsátások egyelőre nincsenek. Ugyanakkor elismerték: a munkáltató gyakran alkalmaz új munkaszerződést módosított munkakörrel és alacsonyabb fizetéssel, amit ők ellenkezésüket kifejezve is kénytelenek tudomásul venni. Egyes esetekben a bércsökkenés elérte a magyarországi minimálbér felének megfelelő összeget is.
Az Audi győri mérnökei is veszélyben vannak
A problémák hátterében a motorgyártás csökkenő jelentősége és az Audi Q3-as modell gyártásának részleges áthelyezése áll. Bár a járműgyár teljes kapacitáson üzemel, a motorgyár kevésbé terhelt, és a belsőégésű motorok iránti kereslet visszaesése miatt a fejlesztési részleg jövője is bizonytalanná vált. A konszern hosszabb távon az elektromobilitásra helyezi a hangsúlyt, de a német központ egyre több fejlesztést Kínába helyez át,
így a győri mérnökök is a leépítés veszélyének vannak kitéve.
A vállalat kommunikációs osztálya szerint a változások a versenyképesség fenntartását szolgálják, és hangsúlyozták, hogy jelenlegi terveik szerint nem készülnek tömeges elbocsátásokra. Ennek ellenére a dolgozói környezetben tapasztalható nyomás és a bércsökkentések hosszabb távon súlyos feszültségekhez vezethetnek. Különösen akkor, ha a szakszervezet és a munkáltató közötti tárgyalások nem vezetnek kompromisszumhoz.