Szégyenpadra állt Magyarország: Csődöt mondott a kormány politikája a nemzetközi szervezet adatai alapján

Az OECD mondott komoly kritikát.

A közszolgáltatások rendszerével és azok fejlesztési lehetőségivel foglalkozott két nemrégiben megjelent tanulmányában az OECD. Magyarország az oktatás és egészségügy terén is szégyenpadra került – írta meg Világpolitika és közgazdaságtan című folyóirat.

Az átlag alatt teljesít a magyar rendszer

Megállapították, hogy

a magyar egészségügyi és oktatási rendszer messze az átlag alatt teljesített.

Amíg az OECD országaiban több mint kétharmados elégedettség övezi ezen alrendszereket, idehaza az 50 százalékot sem éri el a mutató.

Kormányablakokból azonban nincs hiány.

Öt irány, amiben fejlődhetnénk

Az OECD stratégiai anyaga a közszolgáltatások innovációját a fenntarthatóság és a digitalizáció két fő irányán túl az emberközpontúság felé igyekszik terelni.

A fejlett világot, Európát, Észak-Amerikát, Izraelt, Törökországot, Japánt, Ausztráliát és Új-Zélandot tömörítő nemzetközi szervezet szerint

a közszolgáltatások innovációja kormányzati kötelesség.

Új szempontokat kéne beemelnünk

Az emberközpontúságra vonatkozó ajánlásait az OECD négy pillér köré építette fel.

  • Jövőkép, közös értékek és emberi jogok,
  • műszaki infrastruktúra és a megfelelő készségek,
  • zökkenőmentesség és hozzáférhetőség és
  • folyamatos, adatalapú fejlődés.

Tanulmányukban több mint 800 közszolgáltatásokkal kapcsolatos innovatív megoldás szerepel 83 országból. A fenti példákat a tanulmány öt csoportba rendezte, amin keresztül kirajzolódnak a fejlett világ közszolgáltatásokat érintő rendjei.

A fejlett világ trendjei

  • Jövőorientált innovációk, amelyek a meglévő rendszerek rugalmasságát és a változó igényeknek történő megfelelését célozzák,
    digitális infrastruktúra és hatékonyságnövelés.
  • Perszonalizáció, a közszolgáltatások hozzáférhetőségének és személyre szabhatóságának növelése, az anyagi és nem anyagi belépési küszöb csökkentése.
  • Transzparens, adatalapú tervezés és működés.
  • Közösségi és politikai nevelés, amellyel a közszolgáltatások a tágabban vett demokratikus részvétel, a nyitottság és a befogadás értékeit közvetítik.

Van honnan elrugaszkodni

Az OECD tanulmányai a fejlett világ fejlett problémáival foglalkoztak.

A magyar rendszerből azonban a legalapvetőbb téglák hiányoznak.

A nemzetközi szervezet adatai szerint az állami közszolgáltatások két legfontosabb területén,

az egészségügyben és az oktatásban Magyarország jelentős lemaradásban van.

Nem vagyunk elégedettek, de nem is lehetünk

Az egészségügyi ellátással a magyarok csupán 44 százaléka elégedett. Az OECD-országok átlaga ezen arány több mint másfélszerese, 68 százalék.

Az oktatási rendszer valamivel jobban teljesített, de az elégedettség itt sem érte el az 50 százalékot. A magyar érték 47 százalék, amíg az OECD-országok átlaga itt is a kétharmados szint fölött, 67 százalék volt 2023-ban.

A magyar közszolgáltatások rendszere ezzel szemben inkább

az adminisztratív ügyintézésben számít erősnek.

A kormányablakok száma az elmúlt években folyamatosan nőtt. 2023-ban már 261 működött az országszerte. A személyes ügyintézésért átlagosan 17 percet kell utaznunk.

Valódi Hírek