Az OECD mondott komoly kritikát.
A közszolgáltatások rendszerével és azok fejlesztési lehetőségivel foglalkozott két nemrégiben megjelent tanulmányában az OECD. Magyarország az oktatás és egészségügy terén is szégyenpadra került – írta meg Világpolitika és közgazdaságtan című folyóirat.
Az átlag alatt teljesít a magyar rendszer
Megállapították, hogy
a magyar egészségügyi és oktatási rendszer messze az átlag alatt teljesített.
Amíg az OECD országaiban több mint kétharmados elégedettség övezi ezen alrendszereket, idehaza az 50 százalékot sem éri el a mutató.
Kormányablakokból azonban nincs hiány.
Öt irány, amiben fejlődhetnénk
Az OECD stratégiai anyaga a közszolgáltatások innovációját a fenntarthatóság és a digitalizáció két fő irányán túl az emberközpontúság felé igyekszik terelni.
A fejlett világot, Európát, Észak-Amerikát, Izraelt, Törökországot, Japánt, Ausztráliát és Új-Zélandot tömörítő nemzetközi szervezet szerint
a közszolgáltatások innovációja kormányzati kötelesség.
Új szempontokat kéne beemelnünk
Az emberközpontúságra vonatkozó ajánlásait az OECD négy pillér köré építette fel.
- Jövőkép, közös értékek és emberi jogok,
- műszaki infrastruktúra és a megfelelő készségek,
- zökkenőmentesség és hozzáférhetőség és
- folyamatos, adatalapú fejlődés.
Tanulmányukban több mint 800 közszolgáltatásokkal kapcsolatos innovatív megoldás szerepel 83 országból. A fenti példákat a tanulmány öt csoportba rendezte, amin keresztül kirajzolódnak a fejlett világ közszolgáltatásokat érintő rendjei.
A fejlett világ trendjei
- Jövőorientált innovációk, amelyek a meglévő rendszerek rugalmasságát és a változó igényeknek történő megfelelését célozzák,
digitális infrastruktúra és hatékonyságnövelés. - Perszonalizáció, a közszolgáltatások hozzáférhetőségének és személyre szabhatóságának növelése, az anyagi és nem anyagi belépési küszöb csökkentése.
- Transzparens, adatalapú tervezés és működés.
- Közösségi és politikai nevelés, amellyel a közszolgáltatások a tágabban vett demokratikus részvétel, a nyitottság és a befogadás értékeit közvetítik.
Van honnan elrugaszkodni
Az OECD tanulmányai a fejlett világ fejlett problémáival foglalkoztak.
A magyar rendszerből azonban a legalapvetőbb téglák hiányoznak.
A nemzetközi szervezet adatai szerint az állami közszolgáltatások két legfontosabb területén,
az egészségügyben és az oktatásban Magyarország jelentős lemaradásban van.
Nem vagyunk elégedettek, de nem is lehetünk
Az egészségügyi ellátással a magyarok csupán 44 százaléka elégedett. Az OECD-országok átlaga ezen arány több mint másfélszerese, 68 százalék.
Az oktatási rendszer valamivel jobban teljesített, de az elégedettség itt sem érte el az 50 százalékot. A magyar érték 47 százalék, amíg az OECD-országok átlaga itt is a kétharmados szint fölött, 67 százalék volt 2023-ban.
A magyar közszolgáltatások rendszere ezzel szemben inkább
az adminisztratív ügyintézésben számít erősnek.
A kormányablakok száma az elmúlt években folyamatosan nőtt. 2023-ban már 261 működött az országszerte. A személyes ügyintézésért átlagosan 17 percet kell utaznunk.