Vélemény Nemes Gábor DK-s politikustól.
Sokan felkapták a fejüket Karácsony Gergely bejelentésére, miszerint metróbuszokkal javítanák és tennék vonzóbbá a budapesti közlekedést. A főváros elsősorban a
külső kerületek közösségi közlekedésének fejlesztését tűzte ki célul,
amivel önmagában nincs is baj. Akad bőven olyan területe a városnak, ahonnan korlátozottan közelíthetőek meg a belvárosi, vagy éppen a város másik szegletében lévő csomópontok.
Metróbusz mint lehetséges megoldás
A metróbusz kifejezés azonban sokak számára félreérthető volt. A metróbusz fogalmát érdemes tisztázni: olyan szolgáltatásról van szó, ami nagy kapacitással bíró, villamoshoz hasonlóan zárt pályán közlekedik.
Léteznek ilyen közlekedési eszközök. Ausztrália egyik városában például az elmúlt hónapokban álltak forgalomba a svájci gyártású HESS elektromos járművek, amelyek üzemeltetése komoly infrastruktúra kiépítését igényelte. Ugyan behatóan nem ismerjük az ausztrál Brisbane városában működő rendszert, de vélhetően más stratégia vezérelte az ott élőket.
Budapesten egy ilyen jellegű metróbusz-rendszer megépítésének igazán egy helyen, a rákoskeresztúri területről kiindulva lenne létjogosultsága. A napvilágot látott információk szerint azonban a káposztásmegyeri terület fejlesztése lebegett a fővárosi döntéshozók fejében.
Miért éppen most?
Vajon mi okozza azt, hogy ez éppen most és ebben a formában merült fel? Már négy metróvonalat is megépítettek, de kettőt biztosan nem fejeztek be.
Azt most ne említjük részletesen, hogy a kisföldalatti meghosszabbítása felmerült! Azt se taglaljuk hosszasan, hogy az idén 55 éve átadott M2-es metró kivitelezésébe is hiba csúszott azáltal, hogy a HÉV és a metró összehangolásának kivitelezése kisiklott, és ennek a mai napig isszuk a levét.
Az M3-as és az M4-es metróvonalak befejezésének elmaradásával most szembesülnünk igazán. Az M3-as metró Újpestig közlekedik, holott régóta indokolt lenne annak Káposztásmegyerig történő közlekedtetése. Éppen ez a helyzet okozza azt, hogy felmerülhetett annak igénye, hogyha már a metró meghosszabbítására nincs pénz, akkor gördülékenyebbé kellene tenni a metrók megközelítését.
Azon én most nem nyitnék vitát, hogy a metróbusz-e a megoldás, vagy végre az eredeti tervek szerint a metrót kellene meghosszabbítani,
de tény, valamit lépni kell.
Az elég szomorú, hogy elsősorban a pénzhiány alapoz meg olyan döntéseket, amelyek hosszabb távon nem biztos, hogy előnyös Budapest számára. A kormány hozzáállása csak tovább nehezíti az amúgy sem rózsás helyzetet.
Nemes Gábor: Szakmaiatlanságról tett tanúbizonyságot a főváros Fidesz-frakcióvezetője a metróbusz kapcsán
A kialakult helyzetben, a Fővárosi Közgyűlésben ülő 10 fideszes díszpinty nem a probléma súlyát igyekezett megragadni, hanem – visszaélve a választók bizalmával – nevetséges humorizálásba kezdtek.
Budapesti vezérük, a méhlegelő-pusztító Szentkirályi Alexandra már a lábvillamosok, a trolibiciklik és a hévrollerek bevezetését vizionálta. Egy bizonyos helyzetben talán még a humornak is helye lenne, de ebben az esetben csupán
szakmaiatlanságról tesz – nem először – tanúbizonyságot a főváros fideszes frakcióvezetője.
Hiszen, ha a metróbuszról a hévroller jut eszébe, akkor már értem, hogy miért is nézte a méhlegelőt gazos területnek. Tipikus esete annak, amikor a fától nem látják az erdőt.
A gond ugyanis egy évtizedes fejlesztés elmaradásából fakad,
amit most valamilyen módon rendezni szeretne a főváros a Káposztásmegyeren élők számára. Lehet, hogy a metróbusz megfogalmazás nem éppen ezt a szándékot fejezi ki, hiszen teljesen mást jelent sokak számára. Azt az igényt viszont mindenképp jelzi, hogy a közlekedés terén bőven van még mit tenni, fejleszteni.
Kapcsolódó:
Nemes Gábor: Kísért a múlt, Lázár mindenhol feltűnik, ahol pénzelvonás van?