A MÁV az ablakon szórja ki a pénzt.
Hat év alatt kifizeti bérleti díjra a mozdonyok teljes vételárát a MÁV: annál rosszabb üzletet nehezen lehetett volna kötni, mint amit Lázár János összehozott – írta Vitézy Dávid.
Drágábban bérli a MÁV a mozdonyokat, mint amennyiért megvehetné
Vitézy Dávid Facebook-bejegyzését változtatás nélkül közöljük alább:
„Egy igazán rossz üzlet három lépésben – avagy a Siemens mozdonyok története:
2022: áprilisban 115 darab új Siemens Vectronra keretszerződést kötött a MÁV, igen előnyös áron, darabja 3,49 millió euró.
A beszerzés finanszírozására a kedvezményes EUROFIMA hitelszerződést megkötöttük, a régi mozdonyokhoz képest elérhető energiamegtakarítás a hitelt kitermeli.
Botrányos a szerződés
2023: közlekedési minisztersége második hónapjában bejelenti Lázár, hogy a Siemens-szel »nem barátkozunk«, és az InterCity-beszerzés leállítása után az új mozdonyok beszerzését is visszamondja.
2025: a 10 pontos nagy vállalás jegyében Lázár bejelenti, hogy új mozdonyok érkeznek, minden egyes új Siemens Vectron mozdonyról külön poszt készül – a mozdonyok azonban egy osztrák cégtől béreltek, a bérleti díj havi 45500 euró. Tehát
egy legalább 40 éves élettartamú új mozdony árát 76 hónap, azaz 6 év és 4 hónap alatt fizeti ki a MÁV a bérbeadónak.
A szerződést 2033-ig kötötték, ez idő alatt több bérleti díjat fog kifizetni a MÁV, mint amennyibe a mozdonyok kerülnek – és utána az élettartamuk negyedénél sem járó mozdonyok elhagyják Magyarországot.”
(Vitézy Dávid / Facebook)