Hét kötelezést is végre kell hajtson a vasúttársaság.
Kiderült, hogy egy eljárás nyomán milyen hatósági kötelezést írt elő Lázár János minisztériuma a MÁV-nak. A 24.hu pénteken adott hírt róla, hogy birtokukba került az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) decemberi hatósági dokumentuma, ebből derült ki, hogy mire kötelezték rövid határidővel a vasúttársaságot.
Mélyponton a MÁV
A 2024-es év nagyon súlyos problémákat tárt fel a vasúttársaságnál.
Nyáron hatalmas káosz alakult ki a vasúti közlekedésben, jártkimaradások, leállások, felsővezeték-szakadások, késések jellemezték az időszakot. Több vasúti baleset is történt, többek között a Keleti pályaudvaron. A hóhelyzet is haváriát okozott, a múlt héten pedig súlyos tűz ütött ki, szintén a Keleti pályaudvaron. A pályaudvarok és a mosdók szörnyű állapotban vannak, csakúgy, mint a vasúti kocsik és a mozdonyok.
A portál kikérte a MÁV álláspontját a 2024-es teljesítményükkel kapcsolatban. Az államvasút sajtóosztálya egyetlen mondattal válaszolt:
„A vasúttársaság határozottan cáfolja a kérdésekben megfogalmazott állításokat, azok nem felelnek meg a valóságnak.”
Lázár 2025 elején beismerte a problémákat
Ugyanakkor Lázár János építési és közlekedési miniszter január elején sajtótájékoztatót tartott, ahol lényegében beismerte a problémákat. Akkor azt mondta:
„Megkérdőjelezhetetlen tény, hogy komoly problémák vannak a közlekedéssel.”
Tíz pontos intézkedési tervet jelentett be, amelynek része, hogy 3 éves bérmegállapodást kötnek a munkáltatókkal. Új intézményt fognak bevezetni késési biztosítás néven, június 1-jétől új rendszert vezetnek be: a jegyár felét visszafizetik, ha 20 percet késik a vonat. 2026 január 1-jére a MÁV és a Volán összes mosdóját felújítják – ígérte. Minden Intercity-járaton takarítók fognak dolgozni április 1-jétől.
Közölte: új kocsikat fognak rendelni 2025-re. Megjavítják a 100 hibás járművet, de újakat is fognak rendelni.
Erre kötelezik a MÁV-ot
Kiderült, hogy az ÉKM Vasút Hatósági Főosztálya hatósági közlést küldött meg a MÁV-nak még tavaly decemberben. A portál felsorolta, mire kötelezte a minisztérium a vasúttársaságot:
- Gondoskodjon a pályakarbantartásokra és a biztosítóberendezés-karbantartásra vonatkozó utasítások megújításáról és hatályba léptetéséről. Ennek folyamán legyen külön tekintettel arra, hogy a feladatok és a felelősségi körök egyértelműen azonosíthatók legyenek, továbbá „rögzítésre kerüljön, hogy az ellenőrzések során feltárt hiányosságok megszüntetésére és/vagy a hibák elhárításáig milyen intézkedés megtétele szükséges.”
Határidő: 2026. január 1.
- Biztosítsa a munkaerő-utánpótlást a pálya- és biztosítóberendezés-karbantartásával foglalkozók esetén, hozzon létre az egész ország területére kiterjedő hatállyal a létszámnormáknak megfelelő álláshelyeket.
Határidő: 2025. december 31.
- Biztosítsa a vasúti pálya- és biztosítóberendezés-karbantartáshoz szükséges tartalék alkatrészeket.
Határidő: 2025. október 30.
- Gondoskodjon a vasúti pályakarbantartáshoz szükséges kisgépek beszerzéséről, és biztosítsa, hogy folyamatosan rendelkezésre álljanak a karbantartáshoz szükséges eszközök.
Határidő: 2025. október 30.
- Alakítsa ki és vezesse be az ellenőrzéshez, karbantartáshoz szükséges vágányzárak rendszerét.
Határidő: 2025. január 31.
- Készítsen intézkedési tervet az 1–5. pontban foglalt kötelezések végrehajtására, és azt küldje meg a vasúti közlekedési hatóságnak.
Határidő: 2025. január 31.
- Írásban tájékoztassa a vasúti közlekedési hatóságot az 1–5. pontban foglalt feladatok végrehajtásának előrehaladásáról.
Határidő: minden hónap utolsó napja.
A minisztérium a dokumentumban részletesen meg is indokolta, miért követeli mindezt a MÁV-tól. Így derült ki, hogy a vasúti közlekedési hatóság a vasúti törvény rendelkezései alapján hivatalból
eljárást indított a MÁV-val szemben tavaly októberben,
ennek keretében pedig helyszíni ellenőrzéseket folytattak a négy nagy fővárosi pályaudvaron. Ezen eljárás lezárásaként született meg a hét hatósági kötelezés.