Az állomásokon található WC-k felújítása szerinte az egyik legambiciózusabb vállalás.
Vitézy Dávid csütörtökön megszólalt Lázár János tömegközlekedéssel kapcsolatban tett kijelentéseivel kapcsolatban. Megírtuk, hogy az építési és közlekedési miniszter 10 pontos vállalást tett szerdán a MÁV szolgáltatásainak javításával kapcsolatban. Ennek része a késési biztosítás bevezetése, a MÁV és Volán összes mosdójának felújítása egy év alatt, a klímagarancia, valamint a vasúti kocsik és mozdonyok felújítása is.
A miniszterre ráég a sok működési zavar
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője csütörtökön Facebook-oldalán azt írta:
„Hallom, kínkeservesen kellett kiizzadni magukból a MÁV új vezetőinek 10 olyan, jól hangzó dolgot, amit 2026-ig meg tud ígérni ma Lázár János, miután a miniszterre kezd ráégni a rengeteg működési zavar, amelyeket jelentős részben épp
az általa kivont források, leállított projektek és kudarcos átszervezések okoznak”
– kezdte bejegyzését.
Szerinte az élesedő politikai verseny hatására tette ezeket a kijelentéseket, amelyek között véleménye szerint több naiv vagy kivitelezhetetlen ötlet is van. Vitézy hiányolta, hogy
a pálya- és pályaudvar fejlesztések hiányoznak ezekből az elképzelésekből.
Rámutatott arra az ellentmondásra is, hogy még a MÁV vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy kb. 50 IC-kocsit reaktiválnak, addig a kormány 100 új IC-kocsi érkezéséről beszélt.
Más országokban többet költenek vasútfejlesztésre
Felhívta a figyelmet, hogy Csehország vagy Lengyelország 1000 milliárd forint feletti összeget költ csak 2025-ben a vasút fejlesztésére. Ezekben az országokban az is beszédtéma, hogy mikor érhetik el a 200 km/h-s sebességet a vasútvonalakon, ehhez képest Lázár János ennek elérését Magyarországon ideálisnak minősítette. Rámutatott, hogy ennek az összegnek Magyarország a
2 százalékát sem költi vasútfejlesztésre az idei költségvetésben.
„Marad tehát a lassú haladás, késő vonatok, régi járművek, de legalább tisztább lesz a WC (ha teljesül a mai ígéret) és kapunk vissza egy kis pénzt, ha eleget panaszkodunk”
– írta.
Közben lenyúlják az értékes vasúti területeket
Vitézy arra is emlékeztetett, hogy a kormány által kiírt „privatizációs” pályázatok 99 évre magánkézbe adnák a nagy magyarországi pályaudvarokat. A DK akkor figyelmeztetett, elfogadhatatlan, hogy elpazarolják a MÁV utolsó érdemi vagyontárgyait, a nagy állomásokat. Mint ahogy az is, hogy a fideszes vállalkozók, Mészárosok, Garancsik és Tiborczok kezébe kerüljenek a magyar vasútállomások is.
„A nagy budapesti és a vidéki pályaudvarok és a mögöttük található, rendkívül értékes óriási fejlesztési területek eközben ellenérték nélkül 99 évre épp magánkézbe kerülnek, elveszítik közvagyon jellegünket, ahogy ezt ma ismét büszkén, saját javaslataként tálalta az építési és közlekedési miniszter”
– zárta bejegyzését Vitézy.
Tavaly december közepén Terézváros változtatási tilalmat rendelt el a tervezett Podmaniczky park területére, mert nem látott garanciákat arra, hogy a Lázár-terv alapján a
pályaudvarok felújítására bevont magántőke figyelembe veszi a kerület szempontjait.
Megírtuk, azzal, hogy magánkézbe adná az Orbán-kormány a budapesti Nyugati pályaudvar környékén lévő vasúti területeket, az állam ki is vonulna ezen területek fenntartásából és fejlesztéséből. A terézvárosi önkormányzat szerint erről szól egy már kiírt ingatlanhasznosítási pályázat, amely meghiúsítja a Podmaniczky park létrehozását. Pedig a VI. kerület már évek óta küzd azért, hogy a projektet megvalósítsák.
Vitézy Dávid bejegyzését itt nézheted meg:
(Vitézy Dávid/Facebook)
Kapcsolódó:
FRISS: Lázár János rendkívüli bejelentéseket tett a közlekedésről (+videó)