Egyre forróbb a talaj Lázár talpa alatt.
Jelentős járatritkításokról döntött a MÁV–HÉV Zrt.
Megírtuk, hogy durva járatritkításokra készül a MÁV–HÉV Zrt. A cég még az államvasúti anyaszervezetbe történő teljes beolvadás – amely december 31-én zárul le – előtt kényszerül menetrend-módosításra. Ennek oka, hogy a szerelvények átlagéletkora közel 50 év, és az alkatrészellátás egyre nehezebben biztosítható. A több mint egy évtizede tervezett járműparkcsere mindeközben a láthatáron sincs, azonban a forgalomba adható szerelvényeket valahogyan életben kell tartani.
A MÁV Zrt. vezérigazgatója kedden este rövid közleményben igyekezett csitítani a kedélyeket. Hegyi Zsolt azt közölte, még semmi sincs eldöntve a járatritkítással kapcsolatban.
Lázár János minősíthetetlen kijelentéseket tett
Lázár János ennél már sokkal élesebben, már-már kocsmai stílusban fogalmazott, amikor az építési és közlekedési miniszter a járatritkítás ellen felszólalókat minősítette, akiket belpesti liberális, kábító.szeres fiataloknak nevezett.
„Na, akkor néhány szó a HÉV-ről és Budapest ügyeiről:
Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is”
– fogalmazott Lázár János.
„Az Építési és Közlekedési Minisztérium vagy a MÁV vezetésében senki, semmilyen döntést nem hozott a HÉV működésével vagy menetrendjével kapcsolatban!
Minden más állítás nettó hazugság”
– fűzte még hozzá.
A botrány után azonnal kirúgták a MÁV–HÉV Zrt. vezérigazgatóját
Pénteken beszámoltunk arról is, hogy elbocsátotta a fenntartó Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a fővárosi agglomeráció elővárosi vonatait működtető MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, Nagy Gábort – tudatta csütörtök délutáni közleményében a MÁV. Nagy Gábor kirúgásának hátterében az a sajtónak kiszivárgott dokumentum áll, amely durva járatcsökkentést írt elő a gödöllői, csepeli és ráckevei HÉV-vonalakon.
Vitázy Dávid szerint Lázárnak mennie kell
Vitézy Dávid az ATV Híradónak elmondta:
Lázár János nem alkalmas miniszternek.
Felhívta arra a figyelmet, hogy Lázár olyan stílust engedett meg magának, amire a magyar történelemben közlekedési minisztertől még nem volt példa. Karácsony Gergely méltatlannak minősítette a vita stílusát, és a csatornának azt mondta, a főváros hozzájárulása nélkül nem lehet járatokat ritkítani.
Vitézy néhány csésze nyugtató hatású hársfatea fogyasztását ajánlotta Orbán Viktor elszabadult miniszterének, egyúttal közölte, a miniszter stílusa példátlan, a HÉV pedig azért került ilyen állapotba, mert Lázár János minden beszerzést és javítást központosított és ezzel mindent nagyon lelassított. Vitézy Dávid hozzátette, nem csak tiltakozik, hanem javaslata is van.
„Bár Lázár János azt mondja, hogy nem volt ilyen levél. De volt, megvan nekünk, közzé is fogom tenni”
– közölte, hozzátéve, azonnal újra kell indítani a HÉV-szerelvények beszerzését, amit egyébként pont Lázár János állított le.
„Egy négyéves ciklust fog zárni közlekedési miniszterként, hogy
semmilyen eredményt nem tud felmutatni, de tényleg semmit, viszont minden rosszabb lett, mint volt.
Nyilván őt, akinek bevallottan miniszterelnöki ambíciói voltak mindig is, eléggé zavarhat, hiszen nehéz azt belelátni, hogy az országot rá lehetne bízni egy olyan emberre, aki egy közlekedési tárcát nem tud elvezetni”
– mondta Vitézy.
Karácsony Gergely közölte: a városháza nélkül nincs járatritkítás
Karácsony Gergely főpolgármester hangsúlyozta, a városháza nélkül nincs járatritkítás. Karácsony Gergely szintén ígéretet tett arra, hogy nyilvánosságra fogja hozni a levelet.
„Az idén megkötött agglomerációs megállapodás is a fővárosnak tulajdonképpen az egyetértését jelöli ki a járatok számának a meghatározásakor, és nyilván mi ehhez nem tudunk hozzájárulni, mert az az autóforgalom drasztikus növekedését hozná”
– rögzítette.
„Minket egy ilyenért már karóba húztak volna politikai értelemben, mint amire most készül a MÁV-HÉV,
ezt nem tudjuk semmilyen módon elfogadni, arra kérjük őket, hogy oldják meg a műszaki problémákat”
– tette világossá Karácsony.
A közlekedési szervezet is bírálta a járatritkítás ötletét
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szintén kritikákat fogalmazott meg a járatritkítással kapcsolatban.
„Ilyen döntést a MÁV–HÉV vezetése nem hozhat, hogy ő fogja és kivonja ezeket a járműveket a forgalomból. Egyetlenegy esetben teheti ezt meg, ha a hatóság mondja azt, hogy na ezt a járművet már nem engedem többet ki az utcára”
– mutatott rá Dorner Lajos, megjegyezve: évekbe telik az új kocsik beszerzése, ezért az üzemeltetőnek most az a kötelessége, hogy azonnal megjavíttassa a járműveket.
MÁV a csatornának azt közölte, hogy járműhiány van, de döntést még nem hoztak. Olyan megoldást keresnek, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd – állították.