Megérkezett Lázár várva várt bejelentése az utasoknak – akad egy „hangyányi” bökkenő is

Gigantikus hitel felvételéről döntött Lázár tárcája a MÁV „fejlesztése” érdekében.

A magyar vasút fejlesztéséhez, a visszatartott uniós források beérkezéséig a kormány hitelt kíván felvenni az Európai Fejlesztési Banktól – jelentette be csütörtökön Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese.

Januárban megszűnik a Volánbusz

Beszámoltunk arról, hogy a Volánbusz és a MÁV-Start összeolvadásáról megszületett a végső döntés: 2025. januártól egyetlen gigantikus konglomerátumot alkot a két cég.

A MÁV–Volán csoport felett az államot megillető tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket gyakorló építési és közlekedési miniszter, Lázár János július végén hivatalosan is elrendelte a két állami tulajdonú személyszállító nagyvállalat, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. egyesülését.

Jövő januárban létrejön az egységes nemzeti személyszállító vállalat, a MÁV Személyszállítási Zrt., de a márkanevek – MÁV, Volán, HÉV – megmaradnak. Erről Csepreghy a Hungrail által szervezett V-Híd Magyar Vasút konferencián beszélt.

Gigantikus hitelt akarnak felvenni

A politikus a vg.hu tudósítása szerint kifejtette: új együttműködésre van szükség az érintettek között, amihez az akarat megvan, a források azonban nem állnak rendelkezésre. Elsősorban az uniós pénzek visszatartása miatt.

A miniszterhelyettes szerint most a vasútfejlesztésnek kell előtérbe kerülnie.

Addig, amíg nem az Orbán-kormány és az uniós vezetők közötti kérdések tisztázódnak, elkezdődik a tízéves vasútfejlesztési politika megvalósítása.

Ehhez azonban gigantikus hitelt vesznek fel.

Egy 1+1 milliárd eurós program magyar forrásból és az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg.

A kormány már beadta a banknak a hitelkérelmét,

hónapokon belül döntés várható.

Komoly vasútfejlesztést terveznek

Ez része lesz a teljes, 10 milliárd eurós, átfogó fejlesztésnek, amelynek első szakaszában

  • közel 2000 kilométer pálya újul meg,
  • 119 kilométeren megszűnnek a lassújelek,
  • valamint korszerű forgalomirányítást vezetnek be.

Az akciótervben megfogalmazott sürgősségi lépések főleg járműbeszerzéseket jelentenek:

használt nyugati személykocsik vásárlásról van szó.

Átszervezik a teljes MÁV-ot

A MÁV átszervezése során fel akarják számolni a közlekedési párhuzamosságokat. 2025 januárjától létrejön az egységes nemzeti közlekedési vállalat, amely

  • pályavasúti,
  • személyszállító,
  • és személyszállító szolgáltató egységből áll.

Az új MÁV Személyszállító Zrt. létrejötte mellett azonban megmaradnak az eddigi márkanevek, azaz a MÁV, a Volán és a HÉV.

Az integráció célja nem létszámcsökkentés,

hanem a hatékonyságnövelés – fogalmazott a miniszterhelyettes.

Valódi Hírek