Gigantikus hitel felvételéről döntött Lázár tárcája a MÁV „fejlesztése” érdekében.
A magyar vasút fejlesztéséhez, a visszatartott uniós források beérkezéséig a kormány hitelt kíván felvenni az Európai Fejlesztési Banktól – jelentette be csütörtökön Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese.
Januárban megszűnik a Volánbusz
Beszámoltunk arról, hogy a Volánbusz és a MÁV-Start összeolvadásáról megszületett a végső döntés: 2025. januártól egyetlen gigantikus konglomerátumot alkot a két cég.
A MÁV–Volán csoport felett az államot megillető tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket gyakorló építési és közlekedési miniszter, Lázár János július végén hivatalosan is elrendelte a két állami tulajdonú személyszállító nagyvállalat, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. egyesülését.
Jövő januárban létrejön az egységes nemzeti személyszállító vállalat, a MÁV Személyszállítási Zrt., de a márkanevek – MÁV, Volán, HÉV – megmaradnak. Erről Csepreghy a Hungrail által szervezett V-Híd Magyar Vasút konferencián beszélt.
Gigantikus hitelt akarnak felvenni
A politikus a vg.hu tudósítása szerint kifejtette: új együttműködésre van szükség az érintettek között, amihez az akarat megvan, a források azonban nem állnak rendelkezésre. Elsősorban az uniós pénzek visszatartása miatt.
A miniszterhelyettes szerint most a vasútfejlesztésnek kell előtérbe kerülnie.
Addig, amíg nem az Orbán-kormány és az uniós vezetők közötti kérdések tisztázódnak, elkezdődik a tízéves vasútfejlesztési politika megvalósítása.
Ehhez azonban gigantikus hitelt vesznek fel.
Egy 1+1 milliárd eurós program magyar forrásból és az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg.
A kormány már beadta a banknak a hitelkérelmét,
hónapokon belül döntés várható.
Komoly vasútfejlesztést terveznek
Ez része lesz a teljes, 10 milliárd eurós, átfogó fejlesztésnek, amelynek első szakaszában
- közel 2000 kilométer pálya újul meg,
- 119 kilométeren megszűnnek a lassújelek,
- valamint korszerű forgalomirányítást vezetnek be.
Az akciótervben megfogalmazott sürgősségi lépések főleg járműbeszerzéseket jelentenek:
használt nyugati személykocsik vásárlásról van szó.
Átszervezik a teljes MÁV-ot
A MÁV átszervezése során fel akarják számolni a közlekedési párhuzamosságokat. 2025 januárjától létrejön az egységes nemzeti közlekedési vállalat, amely
- pályavasúti,
- személyszállító,
- és személyszállító szolgáltató egységből áll.
Az új MÁV Személyszállító Zrt. létrejötte mellett azonban megmaradnak az eddigi márkanevek, azaz a MÁV, a Volán és a HÉV.
Az integráció célja nem létszámcsökkentés,
hanem a hatékonyságnövelés – fogalmazott a miniszterhelyettes.