Jöhetnek az új vonatok, a Lázár-tárca az utolsó pillanatban, épp a határidő lejárta előtt bólintott rá a projektre.
Engedélyezte a kormány, hogy az az Európai Beruházási Bank (EIB) és a GYSEV Zrt. szerződést kössön új villamos motorvonatok beszerzéséről. Ehhez állami garancia is szükséges, azt is megadják.
Az utolsó pillanatban léptek
Egyre nő a felfordulás a vasúti közlekedésben. Szinte az egész nyarat uralta a káosz, hatalmas késések, járatkimaradások keserítették meg a vonattal utazók életét. Lázár János építési és közlekedési miniszter naponta magyarázkodott a helyzet miatt, az utasoktól elnézést kért, a MÁV-dolgozók elégedetlenségét jutalmakkal és hálálkodó szavakkal próbálta csitítani.
Hétfőn megírtuk, hogy az igencsak szükséges új motorvonatok beszerzésére 2024. március 19-én megkötött szerződés szeptember 19-én járt volna le. A kormány éppen csak nem csúszott le a motorvonatok lehívásáról, hiszen hétfőn még híre-hamva nem volt az ehhez szükséges kormányzati jóváhagyásnak.
Végre megvan a döntés
Ám a legfrissebb Magyar Közlönyben végre megjelent az ehhez szükséges rendelet.
Ez alapján a GYSEV 9 darab, ezeken túl opcionálisan további 2 darab motorvonatot vásárol majd, hogy javítsák a vasúti személyszállítási szolgáltatást. A hitelszerződés keretösszege legfeljebb
160 millió euró.
A rendelet szerint a szerződés megkötéséért a pénzügyminiszter és a nemzetgazdasági miniszter felel. Lázár János építési és közlekedési miniszter felelőssége, hogy a GYSEV Zrt. az összegből csak annyit hívjon majd le, amennyi a motorvonatok beszerzéséhez ténylegesen szükséges.
Ha erről lekésnek, az utasok bottal üthetik a motorvonatok nyomát
A GYSEV Zrt. még 2023 májusában indított egy közbeszerzési eljárást akkor még 9+4 darab InterCity-motorvonat beszerzésére. A tenderen többen vettek részt, a Stadler mellett a Siemens is. Másfél évig tartott a procedúra.
Végül a Stadler és a GYSEV Zrt. 2024. március 19-én megkötötte a szállítási szerződést az új motorvonatokról. A portál összefoglalója szerint ezeket a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonalon állítanák forgalomba. A projektet az Európai Beruházási Bank (EIB) finanszírozza, ők már tavasszal jóváhagyták a projekt finanszírozását. Ám a
finanszírozási szerződés aláírása az utolsó pillanatig váratott magára.
Ennek feltétele ugyanis a kormány jóváhagyása volt, ami most született meg. Egyelőre nem tudni, miért húzták a döntést az utolsó pillanatig.
Ezért fontos
Az ügy azért is fontos, mert jelenleg
ez az egyetlen folyamatban lévő projekt,
amelynek a révén az utasok számára új vasúti járművek állnak rendszerbe Magyarországon. Az első jármű így is csak három év múlva állna forgalomba a szerződéskötés után, mivel hosszas gyártási idő, majd tesztüzem után vehetik csak igénybe az utasok.
A vasúti járművek modernizációja már évtizedek óta nehézkes folyamat. Ez abból is látszik, hogy a folyamatos kormányzati ígérgetések ellenére a MÁV utoljára 2017-ben írt alá vasúti járműbeszerzésre vonatkozó szerződést, azóta semmi nem történt. Akkor az állami vállalat emeletes motorvonatokat vásároltak, amelyek 2022-ben és ’23-ban álltak forgalomba.