Kiderültek az adatok: a MÁV majdnem összeomlott a kánikula miatt.
Komoly gond van a MÁV-nál: több mint tízezer vonat késett, 560 el sem indult a hőségriadó első tíz napja alatt – tudta meg az RTL Híradó.
A kánikula taccsra tette a MÁV-ot
A hőségriadó első 10 napján, július 5. és 15. között több mint 35 ezer járat indult el, ezek több mint 70 százaléka pontosan vagy 6 percnél kisebb késéssel közlekedett.
10 500 esetben azonban nem értek pontosan célba az utasok
– közölte a MÁV kommunikációs igazgatósága a híradó érdeklődésére.
Tehát ebben az időszakban a 35 ezer járat 30 százaléka késett.
Kieső vonatok, pótlóbuszok
Az adatok alapján a vonatok 1,6 százaléka maradt el vagy pótolták busszal. Ez a 35 ezres járatszámmal számolva 560 vonatot jelent. 73 esetben lehetett buszozni helyette,
487 vonat pedig egyszerűen kimaradt, azokat nem pótolták.
„Minden esetben arra törekszünk, hogy a pótlás légkondicionált autóbuszokkal történjen meg. Ennek megfelelően a hőségriadó eddigi 12 napja alatt is mindig klímás autóbusszal pótoltuk a vasúti járatokat”
– közölte a vasúttársaság.
A pótlásra legtöbbször a jármű szolgálatképtelensége miatt volt szükség, de felsővezetéki és biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést. A MÁV megjegyezte, hogy a huzamos idejű
magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket
és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak.
Igyekeznek fenntartani a vasúti közlekedést, ám a járműpark elöregedett
A vasúttársaság már korábban közölte, hogy a MÁV-Volán-csoport minden tőle telhetőt elkövet azért, hogy kezelje a rendkívüli forróság okozta problémákat. Igyekeznek fenntartani a vasúti közlekedés folyamatosságát, és biztosítani a megfelelő körülményeket az utazáshoz.
Ugyanakkor az extrém hőségben gyakrabban meghibásodhatnak a többnyire túlkoros vasúti járművek, berendezések és a sínek.
A MÁV vezérigazgató-helyettese később az RTL Híradónak azt is elmondta, hogy
a vasúti kocsik 40-50 évesek,
és a gyártás során nem a mostani klimatikus viszonyokra készültek. Kormányos László hozzátette, minden munkatársuk azon van, hogy könnyebbé tegyék az utasok helyzetét.
Mondjuk ha a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium nem törölte volna a járműbeszerzéseket, záros határidőn belül sokat javulna a helyzet. Jelenleg azonban az utasok inkább a csodára, vagy legalább a lehűlésre várhatnak.
Igaz, a MÁV tűzoltásként lízingel néhány használt dízelmozdonyt, ám mint kiderült,
azokat 1981 és 1985 között gyártották, azaz több mint 40 éve vannak forgalomban.
A villanymozdonyok szempontjából jobb a helyzet. Néhány tucat 20 év körüli Eurosprinter-gépet is bérel a MÁV a francia Akiem nevű vasúti vállalattól.