A benzin és a gázolaj ára a fellegekben jár.
Magyarországon rengeteg terhet rónak a kereskedőkre az adók, így nem is érdemes összehasonlítani a hazai üzemanyagárakat a régiós szinttel. Erre Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke hívta fel a figyelmet a minap a Spirit FM-en.
Mint részletezte,
50 százalékos az adóteher,
emellett a kereskedőknek 3 százalékos kiskereskedelmi adója van, valamint energiahatékonysági különadó is létezik. Továbbá van tranzakciós illeték is, ez pedig pont elég, hogy ne lehessen elvégezni az összehasonlítást más országokkal – mutatott rá.
Mint ismert, a kormány tavasszal kiadta az ukázt a kereskedőknek, hogy az áraikat csökkentsék a régiós szinthez. Az utóbbi hetekben azonban az üzemanyagárak egyre csak emelkedtek, 600 forint alatt már egy litert sem tankolhatunk. Nem mellékes, hogy a kormány az év elején több mint 40 forintos drágításról döntött, és mint kiderült, az áremelés mértékét is Orbán Viktorék szabták meg – ők ennek ellenére Brüsszelre mutogattak.
Mi a helyzet most a benzin és a gázolaj árával?
Épp csütörtökön változtak az üzemanyagárak: csak a gázolaj lett olcsóbb, literenként 4 forinttal. Jelenleg az alábbi számokkal találkozhatunk a hazai töltőállomásokon:
- 95-ös benzin: 616 forint/liter
- Gázolaj: 623 forint/liter
A múlt héten írtunk arról, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium a Központi Statisztikai Hivatal jelentése alapján megállapította, mind a benzin, mind a gázolaj esetében csökkenteni kell az árakat. A kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy „a családok védelme érdekében” térjenek vissza a korábbi hónapok gyakorlatához és áraikat mérsékeljék a szomszédos országok átlagára alatti szintre. Ellenkező esetben a kormány továbbra is kész beavatkozni az üzemanyagpiacon – közölték Nagy Mártonék.
Egri Gábor a minap hangsúlyozta, a kis benzinkutak ki vannak téve a beszállítók által biztosított beszerzési árnak, és bár van egyfajta árrésük, literre számolnak. Azt az árréstömeget kell képezniük, amelyből költségeiket és minimális profitot ki tudnak termelni – mutatott rá, megjegyezve, a kiskereskedők nyeresége az árbevételük körülbelül 1,5-2 százaléka.
Kifejtette, hogy egy termék árának az árstabilitásáért vagy csökkenéséért a mindenkori kormányzat a felelős az adópolitikával. Ha egy terméknek több mint 50 százaléka adóteher, ott a kormánynak akad tennivalója – fűzte hozzá.
Évek óta érzékenyen érinti a lakosságot az üzemanyagárak növekedése. Bár több javaslat is született az üzemanyagot érintő áfa és a jövedéki adó csökkentésének szükségességéről, ezek kivétel nélkül süket fülekre találtak az Orbán-kormány részéről. Az eddigi legmarkánsabb döntés az üzemanyagárstop volt, amit 2021 novemberében vezettek be. Ezt végül eltörölte a kormány üzemanyag-ellátási problémákra hivatkozva.