Káosz a fellegekben: 32 órát vártak az utasok egy Magyarországra induló gépre (+videó)

A repülőtér kapcsán az utóbbi napokban meglepő hírek érkeztek, a Budapest Airport is kiadott egy közleményt.

Éppen Bulgáriából nem jutottak haza időben Magyarországra az ott tartózkodók,

gépükre 32 órát várakoztak

– számolt be róla kedd este az RTL Híradó. Ahogy írják, a burgaszi reptérről szállt volna fel a turistacsoport, és a debreceni reptérre tartottak, de végül törölték a járatukat. A fennakadást műszaki hiba okozta. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kedden arról beszélt, a helyzetért elsődlegesen a légiirányítás a felelős.

Hetek óta áll a bál a repülőtér körül

A kaotikus helyzet hetek óta fennáll a fapados légitársaságoknál, sokan nem jutottak el a Labdarúgó-Európa-bajnokság mérkőzéseire, melyekre jegyet váltottak, többen ragadtak a reptéren, amikor haza szerettek volna jutni és törölték a járatukat, vagy csak nagy késéssel szálltak fel.

Tuzson Bence igazságügyi miniszter július 4-én az MTI-hez eljuttatott közleményében tájékoztatott, hogy még 8 fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelt el a helyzet kapcsán, a már meglévő 11 mellé. Hozzátette: a légitársaságok annyira „túlfeszítik” a saját menetrendjeiket, hogy egy reggeli járat késése a nap végére akár többórás csúszást is eredményezhet. Külön kihívás mindez a repterek üzemeltetőinek is, akik szintén az elszenvedői a „túlfeszített, átgondolatlan” menetrendeknek.

Hiába a fogyasztóvédelmi vizsgálatok, az utasok ebből úgy tűnik semmit nem éreznek, a helyzet tovább romlik.

Közben távozott a Wizz Air elnöke

Ahogy mi is beszámoltunk róla, épp ebben a kaotikus időszakban távozott a Wizz Air elnöke Robert Carey. A közlemény szerint azért távozik a társaságtól, hogy „más érdekeltségeivel foglalkozhasson”

Feladatait ideiglenesen Váradi József vezérigazgató vette át.

A Budapest Airport is megszólalt a repülőtér kapcsán

Megírtuk, hogy a Budapest Airport egy nappal később arról adott tájékoztatást, hogy a kialakult helyzet enyhítésére, az utasok számára úgynevezett BUD:carezone elnevezésű segítőpontot alakítottak ki a tranzitterületen, ahol étellel, itallal és szükséges felszerelésekkel segítik az utasokat a várakozási idő alatt.

Kapcsolódó: Nincs vége: A felpaprikázott Nagy Márton után most megszólalt a repülőtér üzemeltetője

De mégis mit tesz a kormány?

Nagy Márton szerint a kialakult helyzetért a légiirányítás és az alacsony légtérhasználati díjak is felelősek – írja a hvg.hu. Azért is érdekes, amit mond, mert amíg a díjak 2021-ről 2022-re több, mint 60 százalékkal emelkedtek, addig

2023-ban a légtérhasználati díjat drasztikusan lecsökkentették

– tájékoztatott akkor az airportal.hu.

Ahogy Lázár János építési és közlekedési miniszter rendeletében olvasható, az útvonalhasználati díj mértéke 45,45 euróról 33,77 euróra csökkent egységenként. Ezt a Magyarország légterében repülő járatok után kell fizessék a légitársaságok, a lerepült távolság figyelembevételével. A közelkörzeti egységdíj mértéke pedig – ami a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret érintő repülésekre vonatkozik – 377,28 euróról 316,6 euróra csökkent.

A rendeletet minden év végén van lehetőség módosítani, hisz a díjszabás az EUROCONTROL Egyezmény és az Útvonalhasználati díjakról szóló Sokoldalú Megállapodás alapján több tagállammal közösen történik, a kormánynak mégis van dolga és lehetősége hatni a díjak mértékére. Kérdés, hogy lépnek-e majd ez ügyben, vagy tovább folytatódik az egymásra mutogatás?

Baj van, de a légitársaságok különadóját azért kivezetik

Ahogy megírtuk, a repülőtér megvásárlására a gatyánk is ráment,

a vételár 3,1 milliárd euró (1215 milliárd forint) volt.

Vételár arányosan a Magyar Állam 80 százalékos tulajdonrészt szerzett a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot.

Nagy Márton a repülőtér visszavásárlásának ünnepi sajtótájékoztatóján azt is bejelentette, hogy

2025. január 1-jétől kivezetik a légitársaságokat sújtó különadókat,

terveik szerint 2032-re megnyílhat a 3-as Terminál és a hozzá kapcsolódó fejlesztések is elkészülhetnek – olvasható a Népszava tájékoztatásában.

NYF – kommentár: Azért reméljük, hogy 2032-re javul a helyzet és már nem 32 órát kell várakozni a reptéren az indulásra.

(Kiemelt képünk illusztráció)

Kapcsolódó:

Videóval: Nagy Márton halaszthatatlan bejelentést tett a budapesti repülőtéren

Valódi Hírek