Orbánék mindenkit átvertek: Úgy tűnik, befellegzett Magyarország egyik legnagyobb üzemének

Vége a magyar kokszgyártásnak: a dunaújvárosi acélmű lehúzza a rolót.

Június 10-én, egy nappal a választások után a Liberty Dunaújváros, azaz a valaha volt Dunai Vasmű, a későbbi ISD Dunaferr helyén működő cégek tulajdonosa bejelentette: fokozatosan leállítja az utolsó két kokszolókemencét – írta meg a telex.hu.

Megszűnik a magyarországi kokszgyártás

Eljött a vég: Magyarországon – legalábbis egyelőre – megszűnik az acélgyártás.

Dunaújvárost gyakorlatilag erre alapozták. Bár a kokszgyártás megszűnésével maradhat az acélfeldolgozás, az újrahengerelés. Persze, lehet reménykedni a tulajdonos ígéreteiben, ám ezek a jövőképek a szakemberek szerint egyáltalán nem megalapozottak.

Orbánék büszkén beszéltek a sikerről

Az állam képviselői – a Nemzetgazdasági Minisztérium részéről Fábián Gergely és Nagy Márton, a Külgazdasági és Külügyminisztériumtól Szijjártó Péter, valamint Orbán Viktor – nagyon büszkék voltak. Hiszen a Dunaferrt korábban birtokló, zavaros, egymással öldöklő harcot vívó orosz és ukrán erők levonulása után találtak egy újabb reménysugarat.

2023-ban jött a hír, hogy az indiai hátterű Liberty Steel 20,9 milliárd forintért és 37 milliárd forint környezetvédelmi vállalásért megvette a céget. Így megmaradhatott a közel 3700 dolgozó állása.

Az indiai Liberty-csoport azonban nem az üzemet mentette meg, csak a szén-dioxid kvótákat akarta megszerezni.

A portál információi szerint a gyár udvarán kifizetetlen és feldolgozatlan alapanyagok állnak. Az üzemek leálltak, számlatartozásokról beszélnek a dolgozók.

A várost az ’50-es években a vasműre alapozva építették fel

Dunaújvárosban gyakorlatilag nincs olyan ember, akinek ne lenne erős családi kötődése a vasműhöz. Az ’50-es években a vasmű indítása átalakította a Sztálinvárossá átnevezett település népességét.

Közel hét évtized után azonban idén leállítják a kokszolást.

A portál megkeresésére azonban a Nemzetgazdasági Minisztérium azt válaszolta, hogy továbbra is elégedettek a helyzettel. A botrányos válaszban azt írták, hogy

„a Liberty nélkül ma már nem lenne vasmű, 2022 decemberében ugyanis az életmentő szénszállítmányokat a Liberty hozta a gyárba saját kockázatára”.

„A kormány a kezdetektől fogva mindent megtett azért, hogy segítse a vasmű megmentését, ezáltal megvédve a dunaújvárosi és környékbeli családok munkahelyét. Ennek érdekében a kormány, a felszámolási eljárás alatt, fél éven keresztül

bérgarancia keretében támogatta, hogy a dolgozók megkapják a fizetésüket”

– írták.

Az átmeneti periódusban valóban volt egy időszak, amikor az állam fizette a béreket is, a kokszoló pedig működni tudott.

Orbánék megmentőként tekintettek a Liberty Steelre

A Liberty, amely több céget megvett, szívesen felbukkan megmentőként, amit a kormányok örömmel is fogadnak. Miután azonban házon belülre kerülnek, már

nem nagyon invesztálnak tőkét a cégeikbe, inkább csak kérnek.

A gazdasági modell szerint az indiaiak pénzt látnak a kvótákban. Az Európai Unió kvótaszabályozása arról szól, hogy az EU szeretné visszafogni a szén-dioxid-kibocsátását. Ám nem akarják, hogy ezzel az európai gyárak (például az acélművek) végzetes versenyhátrányba kerüljenek azokkal szemben, akiknek nem kell a szennyezésért fizetni.

A kvóta ebben a rendszerben egy szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó jog.

A nagy kibocsátó cégek valamennyit ingyen kapnak az uniótól. A szabályozás szerint a cégek kötelesek folyamatosan fejleszteni, közelíteni a „legjobb elérhető technológiához”. Ezért évről évre kevesebb kvótát kapnak annak érdekében, ezzel ösztönzik őket a környezetbarátabb technológiák alkalmazására.

Ha egy új tulajdonos nem akar gyártani, ezt a kvótát el tudja adni,

ami valószínűleg jogszerű, de leginkább az EU-s kvótaszabályozás kijátszásának tűnik.

Valódi Hírek