Ennek nagyon nem lesz jó vége.
Váratlan kihívások elé nézett a magyar gazdaság az akkumulátorgyártásban
Május közepén két, látszólag jelentéktelen, ám a magyar gazdaság közeli jövője szempontjából meghatározó hír jelent meg: az egyik hír arról számolt be, hogy a tavaly novemberben megnyitott iváncsai akkumulátorgyárból 600 dolgozót bocsátottak el, akik szinte mind munkaerő-közvetítőktől bérelt vendégmunkások voltak.
Kapcsolódó: Nincs vége: Megszólalt a koreai cég, amely több száz dolgozót tett lapátra Iváncsán (+videó)
A Telex beszámolójában felidézte, néhány nappal később Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy sajtótájékoztatón jelentette be:
európai uniós szintű, elektromos autók vásárlását ösztönző program bevezetését kezdeményezik.
Mint írták, ugyan a két hír látszólag nincs kapcsolatban egymással, azonban valójában ugyanarról szólnak:
az akkumulátorgyártás problémáiról,
amelyek az elektromos autók iránti csökkenő keresletre vezethetők vissza. Nagy miniszter szavai szerint az elektromos autózásban „átmeneti lassulás tapasztalható”, ám ennek ellenére is szerinte „ez a jövő technológiája”.
Visszaesés következett be az akkumulátorgyártásban
Az akkumulátorok és szárazelemek magyarországi gyártása idén januárban 3 százalékkal, februárban 6 százalékkal, márciusban pedig
már 17 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest.
Jelezték, mindez különösen aggasztó, mivel tavaly ilyenkor még csak két nagy akkumulátorgyár működött Magyarországon (a gödi Samsung és a komáromi SK), míg mára az iváncsai SK megnyitásával háromra nőtt a számuk. Így most – hangsúlyozták –
három gyár termel 17 százalékkal kevesebbet, mint tavaly kettő.
Kapcsolódó: Mi történt? Rosszul lettek az iváncsai akkumulátorgyár dolgozói, leállították a termelést (+videó)
Mi történhetett?
A magyarországi akkumulátorgyárak elektromos autókhoz szükséges akkumulátorokat gyártanak, így megrendeléseik közvetlenül függnek az elektromos autók iránti kereslettől. Az autógyártók jelenleg éppen visszafogják az elektromos modellek gyártását, mivel
az európai vásárlók körében csökken az érdeklődés ezek iránt.
Az európai uniós eladásokban 2023 első négy hónapjában 12 százalékra csökkent az elektromos modellek aránya, szemben a tavalyi 14 százalékkal.
Kifulladt a kereslet
Az elektromos autók iránti kereslet csökkenésének több oka is van: az elmúlt években az elektromos autók Európában másfélszer annyiba kerültek, mint a hagyományos modellek, miközben hatótávjuk korlátozott volt. Az első vásárlók gyakran a tehetősebb rétegekből kerültek ki, akik megengedhették maguknak a kísérletezést, vagy cégek vásárolták meg őket, amelyek a klímaváltozás elleni küzdelem fontos részének tekintették az elektromos autók vásárlását.
Az elektromos autók eladását nagymértékben segítették az állami támogatások is. Németországban például 2016 óta bőkezű támogatásokat nyújtottak az elektromos autók vásárlására, azonban tavaly év végével csökkent az igényelhető támogatások összege, majd decemberben hirtelen megszüntettek minden támogatást. Mindennek hatásaként az eladott elektromos autók száma
stagnálni kezdett.
Nem épült ki a töltőhálózat
Az elektromos autók terjedését az is hátráltatja, hogy Európában még nem épült ki a szükséges töltőállomás-hálózat. Az európai autógyárakat tömörítő ACEA szerint az eladott elektromos autók száma szorosan összefügg az adott országban elérhető nyilvános töltőállomások számával, amelyben sok ország,
köztük Magyarország is, rosszul áll.
Miként alakul a jövőben az elektromos autók piaca?
Az elektromos autók iránti kereslet visszaesése rövid távon ahhoz vezethet, hogy
elnapolják a Magyarországra bejelentett akkumulátorgyárak megépítését.
Felhívták arra a figyelmet, nehéz elképzelni, hogy valaki nagy nyereséggel tudjon termelni egy olyan piacon, ahol a jelenlegi szereplőknek is vissza kell fogniuk a termelést. Ugyanakkor a kihasználatlan kapacitások az akkumulátorok árának csökkenéséhez vezethetnek, amely hosszú távon növelheti az elektromos autók iránti keresletet.
Az iparág jövőjét befolyásolhatja az EU és Kína közötti esetleges autóipari kereskedelmi háború is. Amennyiben az EU vámot vet ki a Kínában gyártott akkumulátorokra, az európai gyárak versenyelőnybe kerülhetnek, ami szintén növelheti a keresletet.
A KSH szerint is baj van
Érdemes megemlíteni, hogy a KSH adatai szerint az ipari termelés az eltérő munkanaphatástól megtisztítva
Kapcsolódó:
Nagyon rossz hírt kapott az Orbán-kormány: Dugába dőlhet a dédelgetett tervük?
Kongatják a vészharangot a civilek: Magzatkárosító oldószert találtak a gödi akkumulátorgyárnál
Befellegzett a kínai akkumulátorgyáraknak? Ez keresztbe tehet Orbánék nagy tervének