Nemes Gábor: Jegyárusítás Vitézy-módra

Vélemény Nemes Gábor szakpolitikustól.

Amikor egy új intézkedést, vagy munkafolyamatot illesztünk be egy adott munkakörbe, érdemes előzetesen egyeztetéseket, felméréseket végezni a lehetséges kimenetet tekintve.

Ide tartozik a jegyárusítás bevezetése is, ami plusz terheket rótt a 2010-es évek elején az autóbuszvezetőkre.

Az előzetes felmérés és előkészítés vélhetően elmaradt.

A közösségi közlekedésben a járművezetés nem egyszerű feladat. Utasokat szállítanak a kollégák, és az elsődleges feladatuk, hogy biztonságban eljuttassák a szolgáltatást igénybe vevő embereket.

Azonban manapság nemcsak vezetik a járművet, hanem jegyet is árusítanak, ellenőrzik annak érvényességét, tájékoztatnak és felügyelik az utazás teljes folyamatát.

Ebben segítségükre lehet számos új technikai megoldás, amelyeket érdemes lehet alkalmazni.

A feltételek megteremtése mindig számos kívánnivalót hagy maga után

A Vitézy vezette BKK-nak eszébe sem volt előre felmérni a helyzetet, de ez nem csak a jegyeladási feladatra szűkíthető le. Talán körbe kellett volna nézni Európában, hogyan is működik egy ilyen rendszer.

Számos jó ötlet és különösen utas- és munkavállaló-barát megoldás létezett már a 2010-es évek elején. Vitézy nem ismerte az együttműködést sem a szakemberekkel, sem a melósokat képviselő szakszervezetekkel. Amit ő kitalált, azt

mind azonnal és csakis a saját elképzelései szerint lehetett végrehajtani.

Soha senki sem volt az ellen, hogy a jegyárusítás, vagy éppen annak ellenőrzése ne legyen járművezetői feladat. Ahhoz viszont minden esetben ragaszkodni kell, hogy az új rendszer bevezetésére fel kell készíteni a munkavállalókat és az utasokat is.

Nem hűbele – dávid – balázs módjára rákényszeríteni mindenkire egy olyan rendszert, amelynek elszenvedői, maguk az érintettek, a melós és az utas. Ez a felelőtlen, végrehajtott Vitézy-ötlet eredményezte azt, hogy a járművezetők és az utasok között kialakult konfliktus feloldatlan maradt.

Tíz év távlatából akár egy jó kabaréjelenetnek is betudható az a jegyvásárlási akció, amelyet 2014 februárjában szervezett az Egységes Közlekedési Szakszervezet egy civil egyesülettel összefogva.

Az volt a cél, hogy bemutassa azt a helyzetet, amikor egy cég, jelen esetben a BKK átgondolatlanul vezeti be a jegyárusítást és bővítette úgy a járművezetők munkakörét, hogy annak következményeit előzetesen felmérték volna.

A néhány perces videóban is látszik, hogy 4-5 fő jegyvásárlása a Blaha Lujza tértől a Keleti pályaudvarig torlasztotta fel az autóbuszokból álló egybefüggő járműoszlopot.

Szinte nevetséges, ahogy a leterhelt járművezetők az ülés alól táskájukat előszedve megkeresik a számlaadó tömböt és türelmesen elkezdik kitölteni az ÁFÁ-s számlát, ugyanis a jegyet megvásárló utasok ehhez ragaszkodtak.

Tehát nem csak arról volt szó, hogy önmagában a jegyárusítás bevezetése terheli az érintetteket, a rendszer oly módon nem volt működőképes, hogy a számlakiállítás kézi kitöltésének kiváltására a BKK semmilyen módon nem készült fel.

A járművezetők csak a BKK által előírt szabályokat tartották be és ennek a következményei is láthatóak a videón.

Feltételek, feltételek és feltételek. Ennek hiányában nagy felelősség bármilyen rendszert is működtetni.

Persze vélhetően még lehetnek ötletei Vitézynek, de kinek hiányzik az, hogy Kohn libáinak sorsára jussunk.

Nemes Gábor,

a Demokratikus Koalíció szakszervezeti és foglalkoztatási szakpolitikusa