Keményen üzent.
Megírtuk, hogy megszűnik a Budapest-bérlet érvényessége a BKK-n kívüli, állami tulajdonú járatokon, így a budapesti vonatokon, HÉV-eken és az agglomerációs buszjáratok budapesti szakaszán is újabb jegyet kell váltania a budapesti utasoknak. Vitézy Dávid a közösségi médiában osztotta meg véleményét.
Vitézy posztját változtatás nélkül közöljük.
„Három téma, három gyors reakció Lázár János mai bejelentéseire
BUDAPEST-BÉRLET
Először is: nem szabadott volna idáig jutni. Budapesti utasok százezrei nézik értetlenül a vitát és nem tudják, hogy jó lesz-e a bérletük a hévre vagy a 22-es buszra még márciusban. Hiába árulja a BKK az éves bérleteket, melyek ma még érvényesek a hévre és a kék Volánbuszokra, az érintett utasok nem tudhatják, meg merjék-e venni őket.
Ezáltal már önmagában ez a hetek óta tartó hírfolyam is súlyos károkozás és bevételkiesés a budapesti tömegközlekedésnek.
A korábbi szerződéses konstrukció jó volt, azt kellett volna meghosszabbítani, mindkét félre nézve szégyenteljes, hogy december 31-én lejárt a korábbi megállapodás és azóta egymásra mutogatnak. A Fővárosnak nem az ünnepek előtti napokban, hanem legkésőbb ősz elején kellett volna felébredni és akkor még sokkal jobb tárgyalási pozícióban lett volna.
Lázár Jánosnak és munkatársainak a folyamatos Budapest-ellenes hangulatkeltés helyett a megállapodásra kellene törekedni.
Ami a jövőt illeti: Lázár János mai „ajánlata” ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje. Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből.
Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV–Volán – de ez eddig is működött, ameddig le nem járt a korábbi szerződés. Ma erről az igen lényeges szempontról a miniszter egy szót sem szólt.
Egy ideális világban, felkészült és jót akaró szereplők együttműködése nyomán akár lehetne is olyan megoldás, hogy megmarad a Budapest-bérlet és valamilyen típusú vármegyebérlet érvényes lesz a fővárosban és ezáltal létrejön egy regionális tarifaközösség – de ehhez nagyon sok számolás, bevételfelosztási tárgyalás és komoly szakmai munka kell.
Ha valaki azt gondolja, sajtótájékoztatókon egymásnak üzengetve erre a helyzetre lesz megoldás, az nem sokat ért a rendszer összetettségéből és a feladat nagyságából.
Budapest közlekedése ismét a két politikai oldal pártpolitikai játszmájának áldozata,
a felek a megoldáskeresés és a higgadt szakmai munka helyett egymásnak üzengetnek. Ezt be kell fejezni. A mai sajtótájékoztató után sem tudok mást mondani, mint eddig: Karácsony Gergely és Lázár János üljenek tárgyalóasztalhoz és állapodjanak meg!
És ne felejtsenek emlékeztetőt készíteni, tanulva a december végi esetből, ugyanis mindkét fél gyökeresen eltérően emlékszik, ki miatt szűnt meg a korábbi megállapodás és úgy tűnik, egyetlen bizonyító erejű írott dokumentum sem készült a korábbi tárgyalásokról.
HELYKÖZI BÉRLETEK MEGSZÜNTETÉSE
Lázár János bejelentette, hogy megszűnnek az eddigi MÁV és Volán helyközi bérletek, helyettük csak vármegyebérlet lesz. Akinek jobb és olcsóbb volt, eddig is váltott már a vármegyebérletre. De akinek a régi típusú km-alapú bérletek jobban megérik, azoknak a ma bejelentett döntés brutális áremelést jelent.
Az eddigi 5 km-es vasúti, Volánbusz vagy HÉV-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz a havi bérlet, ami 59%-os áremelés. Kik vesznek ma 5 km-es bérletet? Jellemzően a nagyvárosokkal közvetlenül szomszédos agglomerációs településeken lakók, akik ilyen kis távon ingáznak.
Budapest agglomerációján jól megérthető a változás, de az egész országra igaz ez a hatás: aki mondjuk eddig Budakesziről, Budaörsről, Nagykovácsiból, Solymárról, Pécelről és még sok más településről busszal vagy épp Dunaharasztiból, Budakalászról, Csömörről, Kistarcsáról ingázott HÉV-vel Budapestre, az eddigi 5 km-es bérlete helyett az 59%-kal drágább vármegyebérletet veheti csak meg a fővároson kívüli szakaszra.
Ezek eddig is állami bérletek voltak, ennek az áremelésnek nincs köze a Budapest-bérlet-ügyhöz, az 5 km-es bérletek megszüntetése egy jelentős rejtett áremelés, mellyel nyilván a vármegyebérletek bevételkiesését próbálja most kompenzálni a közlekedési kormányzat.
Pont az agglomerációban, nem csak Budapest, hanem a többi nagyváros körül is, egy ilyen áremelés jelentősen rontja a közösségi közlekedés versenyképességét – épp ezért a nagyvárosok érdeke is, hogy ne történjen ekkora áremelés az ingázóknak.
Arra kérem Lázár Jánost, gondolja ezt át és vonja vissza ezt az intézkedést, ne drágítsa 59%-kal a 10 km-nél rövidebb távon vagy megyehatáron át ingázók utazását.
ORSZÁGOS TARIFAREFORM
Amikor megláttam a mai sajtótájékoztató címét, abban bíztam, hogy az országos tarifareform azt jelenti: végre lesznek egységes és egymáshoz csatlakozó busz- és vonatjegyek az országban. Sokat dolgoztunk ezen korábban, a terv bevezetésre készen áll – tudom, hogy kellettek hozzá informatikai fejlesztések, ezért se léptük meg tavaly, de mára elvileg minden feltétel adott kéne, hogy legyen.
Nonszensz, hogy ha egy MÁV–Volán átszállásos utazást tervezek, kétféle jegyet kell vennem, két külön helyről. Ez évtizedek óta így van, nem új probléma, de csak ennek az egyesítése lenne az igazi tarifareform.
Jó dolog a ma bejelentett 24 órás vármegye- és országos napijegy bevezetése, ezek jó termékek lesznek, a kedvezmények egyszerűsítése is időszerű volt, de a teljes országos jegystruktúra egységesítése jelenti csak az igazi és régóta szükséges tarifareformot, minden más csak félmegoldás.
Amíg az országos közlekedésben két külön jegy kell buszra és vonatra, addig nem értünk át a 21. századba.”
(Vitézy Dávid / Facebook)