Gondoljuk át, mielőtt kattintunk.
A webshopoknál hatalmas veszteséget jelentenek a megrendelt, de át nem vett termékek, pláne most, amikor a szállítási költségek az egekben, a kereslet pedig csökken az infláció miatt.
Amint megírtuk, tavaly az év eleje és közepe között
4500 kiskereskedelmi egység volt kénytelen végleg lehúzni a rolót.
Az online kereskedelem azonban virágzott, de itt is akadtak problémák. A szakmai szervezet most egy szoftverrel kísérletezik:
szeretnék kiszűrni a bliccelőket, és a következő egy-két rendelés esetében parkolópályára állítani azt, aki nem veszi át a csomagot
– írta a HVG. A lap kérdésére Zabari István, az Ecommerce Hungary Középvállalati Tagozatának alelnöke, a Lumenet Kft. alapító-tulajdonosa elmondta: minden forintért küzdenek.
Az át nem vett küldemények az összes kiszállított termék 1-1,2 százalékát érintik, de bizonyos árucikkek esetében ez az arány az 5 százalékot is elérheti.
A webshopok különböző internetes fórumok bejegyzéseit elemezve úgy látják, hogy 3 fő ok állhat a jelenség hátterében:
- akadnak vevők, akik két-három boltból is megrendelik az árut utánvéttel, majd a legolcsóbbat megtartják, a többit pedig nem veszik át (vagy visszaküldik),
- olyan terméket rendelnek, amelyre semmi szükségük, de vágynak rá, majd ezt gyorsan megbánják, illetve
- előfordul, hogy valaki szándékosan a vele rosszban lévő ismerőse címére rendel – sokszor milliós értékben – termékeket, bosszúból.
Az online shopoknak ezek az át nem vett, visszaszállított termékek
évente több milliárd forint veszteséget jelentenek.
A felmérés szerint az áruházakba visszaérkezett termékek 76 százaléka át nem vett csomag, 19 százalékban az elállási joggal él a vásárló, 5 százalék pedig minőségi kifogás miatt érkezik a kereskedőhöz.
(Kiemelt képünk illusztráció)