Az áruszállítási és a logisztikai díjak is emelkednek jövőre.
Akár 25 százalékkal emelkedhetnek jövőre az áruszállítási és a logisztikai díjak – derült ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) előrejelzéséből.
Mint írták, a drágulás hátterében EU-s jogharmonizációs intézkedések, környezetvédelmi költségek, valamint inflációs hatások állnak. Mindemellett
2024-ben emelkednek az útdíjak, az üzemanyagok jövedéki adója,
továbbá bérnövekedésre is számítanak az ágazatban, a felsoroltak pedig összességében növelik a logisztikai vállalkozások költségeit.
Egyes tényezőkről mi is beszámoltunk: az Orbán-kormány fizetőssé tesz több hazai útszakaszt, valamint
január 1-jével 41 forinttal emeli az üzemanyagok literenkénti árát.
Az árnyékkormány ezzel összefüggésben hangsúlyozta, hogy nem lehet további drágításokkal és megszorításokkal terhelni az autósokat. Mint rámutattak, Orbánék döntései újabb lökést adnak majd az Európa-rekorder inflációnak, hiszen ha nőnek a teherszállítás költségei, akkor
emelkedni fog a szállított termékek, például az élelmiszerek ára is.
Az MLSZKSZ kalkulációi szerint hazánkban átlagosan több mint 59 százalékkal nőnek az útdíjköltségek, ez pedig 8-10 százalékos drágítást jelent a fuvardíjak tekintetében. Megjegyezték, hogy ehhez még hozzájön az üzemanyagárak emelkedése (5 százalék), valamint a bérköltségek növekedése (10-15 százalék), és így eljutunk
a minimum 25 százalékos várható dráguláshoz.
Hozzátették, hogy a szállítási költségek mellett a raktárlogisztika költségei is nőni fognak jövőre. Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára kifejtette:
„a költségek növekedése az egész logisztikai ágazatot érinti, a díjak emelése nélkülözhetetlen a fuvarozási kapacitások fenntartásához, főként egy olyan időszakban, amikor
a csökkenő fogyasztás miatt visszaesőben vannak az áruszállítási volumenek”.
Mint mondta,
„ha nincs díjemelés, a cégek le kell építsék a kapacitásaikat, ami később nagyon sokba kerül majd a gazdaság minden szereplőjének. Egy gazdasági fellendülés esetén csak nehezen lehet újraépíteni a megszüntetett képességeket (humánerő, technika, fuvareszköz), ennek árát pedig a megbízók többszörösen fogják megfizetni”.
A szövetség úgy látja, a 2024-es költségemelkedések miatt
több kisebb fuvarozócég kénytelen lehet bezárni.