Jön az újabb ázsiai gyár.
A dél-koreai LG és a kanadai Magna vegyesvállalata Miskolcon építi meg első európai gyárát, a mintegy húszmilliárd forint értékű beruházás több mint kétszáz új munkahelyet teremt a városban – tudatta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Budapesten.
A tárcavezető azt mondta, a vegyesvállalat elektromos autókhoz fog invertereket és fedélzeti töltőket gyártani, a próbatermelés 2025-ban kezdődhet meg. Ismertette, a húszmilliárd forint értékű projektet
a magyar állam 6,2 milliárd forinttal támogatja.
Elmondta: az utóbbi másfél évtized során súlyos válságok sora rázta meg Európát, de – folytatta – „Magyarország minden nehézségből megerősödve tudott kikerülni a kormány nemzeti válaszainak köszönhetően”.
Azt is mondta, hogy a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború okozta krízis alatt sem adták fel a beruházások és a munkahelyteremtés támogatására fókuszáló gazdaságpolitikát, ennek eredményeként pedig „óriási rekordokat sikerült dönteni”.
Példaként említette a tavalyi 6,5 milliárd eurós beruházási és 142 milliárd eurós exportcsúcsot, továbbá a 4,7 millió foglalkoztatottat (?). Majd ezek után jó hírnek nevezte, hogy idén mindhárom területen
„újabb rekordok fognak dőlni”,
ez már biztos az első tíz hónap adatai alapján.
A beruházások volumene a tavalyi duplájára, 13 milliárd euróra fog nőni, az export pedig 6-8 százalékkal 150 milliárd euróra bővülhet, amivel Magyarország a világranglista 33. helyére léphet elő, miközben lakosságszámát tekintve csak 95. Eközben a teljes foglalkoztatás továbbra is teljesen reális célkitűzés – mesélte.
Szijjártó úgy vélte, mindez nem lett volna lehetséges az autóipar csúcsteljesítménye nélkül, miután az ágazat ma a feldolgozóipari kibocsátás körülbelül 30 százalékát adja. Emlékeztetett, az ágazat forradalmi átalakuláson megy keresztül, hogy Európa lehessen az első karbonsemleges földrész.
Rámutatott: napjainkban a károsanyag-kibocsátás 20 százalékáért a közlekedés felelős, ekképpen pedig ennek letörése nélkül
„nem lehet reálisan környezetvédelmi célokat kitűzni”.
Kijelentette: ez az átállás teljesen új alapokra helyezi az európai és a globális gazdaságot, éspedig minden ilyen változásnak vannak nyertesei és vesztesei.
„Hogy ki kerül a nyertesek kategóriájába, vagy ki nem, azt az dönti el, hogy az új zöld autóipar gyárai hol fognak felépülni”
– jegyezte meg.
„Magyarország benevezett ebbe a versenybe,
de nem pusztán benevezett, hanem nagy sikereket is el tudott érni az elmúlt időszakban”
– hangoztatta a külügyminiszter, majd megosztotta: több nyugati autógyártó is hazánkba helyezte elektromobilitási stratégiája központját,
miközben a szektor számos keleti vállalata is ide települt.
A miniszter üdvözölte, hogy Magyarország a keleti és a nyugati beruházások „fontos találkozási pontjává vált„, és ezzel „a globális autóipari átalakulás éllovasai közé került”.
„Van egy nagy, történelmi távlatokban is meghatározó technológiai forradalom, amelynek Magyarország, a magyar gazdaság az éllovasai, az alakítói közé tartozik”
– ismételte el tévképzeteit, hozzátéve: az elmúlt öt évben hazánk folyamatosan a világ húsz legnagyobb autóipari exportőre között volt, az ágazat termelési értéke pedig tíz év alatt mintegy 3,5-szeresére nőtt, meghaladva tavalyra a 12 ezer milliárd forintot.
Ráadásul – fogalmazott – idén „újabb rekordok várhatók” e téren is, mivel az első tizenegy hónapban 18 százalékkal emelkedett az autóipar teljesítménye.
„Tehát idén újabb rekordév, újabb csúcsteljesítmény érkezik az autóiparba, amely segíti a gazdaságot abban, hogy újraépítse a növekedését”
– fejtegette.
Végezetül a most bejelentett beruházással kapcsolatban a „keleti nyitás stratégiájának sikerét” méltatta, arra is kitérve, hogy a dél-koreai cégek alkotják a negyedik legnagyobb beruházói közösséget hazánkban, és ezek a vállalatok „modern technológiáikkal segítik a magyar gazdaság fejlődését és dimenzióváltását”.
„⛅️Olyan hírrel indul a nap amire igazán büszkék vagyunk:
a többségében koreai, kisebbségében kanadai tulajdonú LG Magna úgy döntött, hogy Magyarországon hozza létre első európai gyárát🏭
A vállalatnak a világ számos pontján vannak gyárai, így tehát több tucatnyi másik helyet is megjelölhetett volna, emellett pedig hatalmas regionális verseny is zajlott a beruházásért🏁 „
– büszkélkedett el közösségi oldalán a tárcavezető.
Megjegyezzük: az utóbbi hónapokban súlyos botrányt okozott több településen is az akkumulátorgyárak gyors terjeszkedése. A lakosság nem fogadja kitörő örömmel az új gyáregységeket, ugyanis azok üzemeléséhez tetemes mennyiségű víz szükséges, azonban már idén – látva az aszályos hónapokat – sem állt rendelkezésre elegendő vízmennyiség, holott az üzemek zöme még fel sem épült.
(Szijjártó Péter/Facebook /MTI)
Kapcsolódó:
https://nyugatifeny.hu/2023/11/30/rendkivuli-megszolalt-a-catl-miutan-a-kuria-megsemmisitette-a-debreceni-akkumulatorgyar-engedelyet