Zöller Bálint: Brüsszel, a bűnbak

Vélemény.

Van egy város, amelynek a nyakába lehet varrni minden bajunkat. Brüsszel, Brüsszel, Brüsszel. Tetszik érteni? Brüüüüssszel! Ez visszahangzik mindenhonnan. Hogy meddig még? Egészen addig, amíg ki nem ég a biztosíték a Rogán-művek panelszöveg-generátorában; amíg el nem fogy a lombkoronasétányok körül az összes (tűzi)fa, addig lehet rotyogtatni a paneleket a fideszes boszorkánykonyha üstjeiben. Vajon ha egyszer elfogy, eljutunk a könyvégetésig is? Addig csak elfóliázgatunk valahogy!

…vagy inkább, mint Orbán Viktor, mezítláb állva a spájzban: vágjunk bele a szalonnába és nézzük meg, tényleg Brüsszel tehet-e mindenről!

Üzemanyag

Az Orbán-kormány 2024-től növeli az üzemanyag jövedéki díjat. Ezzel az intézkedéssel tovább fog növekedni a régió legmagasabb benzinára. A jövedéki adó emelését termesztésen nem Brüsszel diktálja a magyar kormánynak,

nincs ugyanis olyan előírás vagy javaslat, amely alapján 32,5 forinttal kellene növelni

– amire a magyar kormány még az EU legmagasabb áfáját is ráteszi, és így valójában literenként 40 forinttal fog emelkedni az ár. A G7 gazdasági hírportál számítási szerint valójában az EU-s előírások betartásához

csak 17 forinttal kellene emelni az adót.

A Népszava számításai alapján a magyar kormány azért emeli ennyivel, az adót, mert 425 forintos euróval számol, amely jelenleg (még) szerencsére nem valós, bár a magyar kormány és a Magyar Nemzeti Bank ténykedései alapján még ez a „célszám” sem kizárt.

A G7 szerint a magyar kormánynak lehetősége lenne arra, hogy a kiskereskedelmi adót átcsoportosítsa a jövedelmi adókhoz, így valójában pusztán ez a lépés elegendő lenne az EU-s előírás betartásához.

A magyar kormány azonban ténylegesen több pénzt szeretne látni az államkasszában, ezért megemelte a benzin árát. A brüsszelező orbáni logikára pedig azért volt szükség, mert a kormányzat nemcsak a pénznek, de a kifogásoknak is fogytán van.

Útdíj

A kormány lyukas zsebeinek megtöltéséhez elengedhetetlen az útdíj növelése. Legalábbis ezt gondolhatják a Karmelitában. Az útdíj növelésétől az állam 150 milliárdnyi többletbevételt remél, de a 24.hu-nak adott interjújában Illés Ferenc, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese szerint ezt az összeget a befizetések felül fogják múlni.

Az EU nem ír elő ilyen mértékű emelést. Itt fontos tisztázni, hogy az útdíj értéke két díjból tevődik össze: a levegő- és zajszennyezés díjából és a szén-dioxid-kibocsátás díjából. A kormány mindkét díjat emelni fogja, pedig az EU-s jog csak az utóbbit, a szén-dioxid-kibocsátás díjának növelését követeli meg, a másikat nem.

Az orbáni logika ebben az esetben sem állja ki a valóság tesztjét.

A valóság ugyanis az, hogy a kormány drágítani szeretné a termékek szállítását, amit a magyar lakosság fog megfizetni a boltokban, de nem vallja be, hogy egyszerűen arról van szó: több pénzt szeretne kicsikarni az adófizetőktől.

Napelem

Zárjuk az áttekintést egy pozitív példával: azzal, amiben a magyar kormány belátta, hogy nem tudja Brüsszelt bűnbakként beállítani. A napelemekkel kapcsolatos hátraarc nem csak a magyar kormány elvtelen kommunikációját illusztrálja, de szemléletes példája annak is, hogy mekkora káosz uralkodik a kormánytagok fejében.

Tavaly október 13-án a kormány bejelentette, hogy megtiltja a háztartási napelemek által előállított áram betáplálását a hálózatba, mondván, nem bírja el azokat a hálózat. A kormányzat ezzel a lépéssel beismerte, hogy rosszul mérték fel a helyzetet, és a kormányzás óta elmaradt hálózatfejlesztést a magyar lakosság fogja megfizetni. Természetesen ilyen szabályok a nagy napelem-erőműparokkal rendelkező haverokra nem vonatkoztak, nekik valahogyan „maradt” elég hálózat.

Arról, hogy az intézkedés EU-s jogot sértett, természetesen nem szólt a fáma. A betáplálási moratórium bevezetéséig a magyar lakosság valósággal megrohamozta a kereskedőket, hogy még időben kaphassanak engedélyt a tervezett kis naperőművek kivitelezésére, így

a magyar kormány céljával ellentétben nemhogy csökkent, hanem nőtt az új napelemes-telepítési igények száma.

Ugyanezen a napon, tavaly október 13-án jelentették be, hogy az EU-s előírások miatt 2024-től megtiltják a szaldós elszámolást. Majd idén augusztusban Lantos miniszter úr már úgy fogalmazott, hogy az EU-s jog – a gonosz Brüsszel – miatt ez bizony mindenkire vonatkozni fog, azokra is, akik tavaly pánikszerűen és sok munka után sikeresen leadták igényüket. Nos, ez természetesen nem volt igaz, az EU-s szabályozás engedélyezi azoknak a szaldós elszámolást, akik erre a jogukat 2024 előtt megkapták. Tehát a kormány továbbra is lehetőséget biztosíthatna a szaldós elszámolásra a lakosságnak.

Végül a kormányzat az orbáni logikát kénytelen volt feladni, a brüsszelezés nem működött, így akik elnyerték a szaldóra jogot, azok meg is tarthatják azt. Reméljük, a másik két példánál is visszatáncol majd a kormányzat.

Ahogyan a közmondás tartja: a hazug embert hamarabb utolérik, mint a sánta… szőrét hullató vidéki rókát! 😉

Zöller Bálint

Valódi Hírek