Itt a rendelet: Az Orbán-kormány átírta a törvényeket, hogy akadályok nélkül épülhessenek az akkumulátorgyárak Magyarországon

Átütötték.

„Mérgező anyagokat bocsátasz ki? Szennyezed a vizet, a levegőt, vagy általában a környezetet? Semmi baj, nem büntetünk meg!”

– írta Facebook-oldalán közölt bejegyzésében Jávor Benedek, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy egy Magyar Közlönyben megjelent friss kormányrendelet értelmében, Orbán Viktorék arról határoztak, hogy innentől kezdve már nem büntetik meg a szabálysértést elkövető akkumulátoripari üzemeket, – amely szabálysértésekre számos példa volt a közelmúltban –, hanem helyette inkább szerződést fognak kötni velük.

Jávor Benedek jelezte: a kormány így inkább a jogot formálja át a saját érdekei mentén, ez a „trükk” pedig nem idegen a Fidesztől. A módosítás – hangsúlyozta – első ránézésre technikai jellegű változásnak tűnhet, de „nagyon kilóg a lóláb”. A Párbeszéd politikusa kiemelte: felszólítják a kormányt, hogy vonják vissza a botrányos rendeletet, valamint jelezte: az Európai Bizottsághoz fognak fordulni az ügyben.

Jávor Benedek bejegyzését változtatások nélkül alább közöljük:

„‼️ ITT A LEX AKKUMULÁTORBONTÓ ÉS A LEX AKKUMULÁTOR-DÍJ ‼️

A Párbeszéd – Zöldek szerint fejezze be a kormány az akkumulátoriparra vonatkozó szabályok lebontását és Magyarország környezeti állapotának veszélyeztetését!

Mérgező anyagokat bocsátasz ki? Szennyezed a vizet, a levegőt, vagy általában a környezetet?

Semmi baj, nem büntetünk meg!

Helyette kötünk egy szerződést, amiben megígéred, hogy majd nem fogsz szennyezni! Díjat kéne fizetned az általad gyártott akkumulátorok után? Ezt is megspóroljuk neked! Fizessen az, akinek eladod!

A Magyar Közlönyben megjelent 432/2023. (IX.21.) kormányrendelet szerint a jövőben egy fennálló jogsértés esetén a környezetvédelmi hatóság

büntetés kiszabása helyett »környezetvédelmi hatósági szerződést« köthet a szabálysértő vállalkozással,

amelybe belefoglalják, hogy hogyan hozhatja összhangba a jogszabályokkal a működését a szennyezést okozó vagy más jogsértést elkövető vállalkozás.

Technikai változásnak tűnhet, de nagyon kilóg a lóláb,

hogy a módosítás az utóbbi időben sorozatban büntetett akkumulátoripari üzemeket akarja mentesíteni a kiszabandó büntetések alól!

Nagy valószínűséggel a bátonyterenyei akkumulátorbontó engedélyének visszavonását torolja meg a kormányzat azzal, hogy az eddig is elképesztően gyenge hatósági felügyeletet és büntetéseket még jelképesebbé teszi.

Ez történt a debreceni CATL akkumulátorgyár esetében is, amikor a Vízügyi Igazgatóság szakvéleménye az üzem vízkészletekre gyakorolt negatív hatásaira hívta fel a figyelmet,

Kincses Dániel igazgatót azonnali hatállyal kirúgták.

Most a bátonyterenyei SungEel akkufeldolgozó működésének Nógrád Vármegyei Kormányhivatal általi felfüggesztésére, és más akkuipari üzemekre kiszabott büntetésekre reagál a hatóságok megfegyelmezésével a kormány!

Ennyit a szigorú szabályok szigorú betartatásáról, amit a kormány hangoztat az akkumulátoripar kapcsán.

A szabályokat igazítják az akkumulátoriparhoz, nem pedig fordítva!

A cinizmus csúcsaként ráadásul a módosítást az ukrajnai háborúra és a háborús vészhelyzetre hivatkozással vezetik be. És ez a szabályozás persze jól jön a környezettszennyező NER-es cégeknek is, a falut sárlavinával elöntő recski bányának, vagy az akkumulátorhulladékot tömegesen szabálytalanul eltüntető, Tiborcz Istvánhoz köthető Éltex Kft.-nek is!

Ugyanez történik a kiterjesztett gyártói felelősség szabályainak

435/2023. (IX:21.) kormányrendeletben való megváltoztatásánál is.

Az európai szabályozás alapján az akkumulátorok olyan körforgásos terméknek minősülnek, amelyek után 2023. júliusától a gyártónak vagy, ha az EU-n kívülről érkezik a termék, az európai forgalmazónak díjat kell fizetni, ami fedezi a termék élettartama végén a feldolgozásának a költségeit (ún. EPR-díj).

Tekintettel arra, hogy az akkumulátorok feldolgozása nem egyszerű és nem is olcsó, ez a díj az esetükben relatíve magas. Eddig ez alól csak akkor lehetett mentesülni, ha a vevő igazolta, hogy a termék (az akkumulátor) külföldre kerül, például egy autóba beépítve.

A mostani módosítás általánosságban az akkumulátorok vásárlójára (az autógyárra) terheli a díj megfizetését, de azt ráadásul nem tételesen, hanem általánydíj fizetésével is letudhatónak tekinti.

Az akkumulátoripar mára állam az államban,

engedélyeik botrányosan megengedőek, ellenőrzésük felületes, büntetéseik jelképesek. A kormány most még tovább lazítja ezt a rendszert, és még annyi (minimális) felelősséget és kötelességet sem terhel az akkumulátoripari cégekre, mint eddig.

A Párbeszéd – Zöldek elfogadhatatlannak tartja ezeket a lazításokat, és

felszólítja a kormányt a rendeletek visszavonására.

Továbbá, mivel az EPR-díj-ra vonatkozó rendelet ellentmondásos és valószínűsíthetően az uniós szabályozást is sérti, ezért ebben az ügyben

az Európai Bizottsághoz fordulunk!”

(Jávor Benedek/Facebook)

Valódi Hírek