Átlépett egy határt a miniszter.
Kiakadtak a civilek, miután Gulyás Gergely párhuzamot vont a cigány gyerekek száma és az oktatást sújtó problémák közt.
Hangsúlyozták: a világon szinte egyedülálló módon nálunk az iskola növeli a társadalmi különbségeket, és tizenkét év kormányzás után nincs kire mutogatni ebben a kérdésben.
Gulyás Gergely szerint integrációs nehézségek vannak az iskolaügyben.
„A problémák sokkal erősebben jelentkeznek ott, ahol a cigány gyerekek száma magas”
– idézte beszámolójában az rtl.hu a Miniszterelnökséget vezető miniszter kormányinfón tett kijelentéseit.
Gulyás azzal kapcsolatban fejtette ki nézeteit, hogy a nyolcadikos diákok 40 százalékának az alapszintnél is rosszabbak a szövegértési képességei.
Mintegy tucatnyi civil szervezet közleményben reagált Gulyás állításaira, amelyben azt írták: egyetértenek azzal, hogy gond van a roma gyerekek oktatási integrációjával, és ez ma a legsúlyosabb társadalmi kérdések közé tartozik. A roma tanulók oktatási sikertelenségében összpontosul a magyar közoktatás szinte minden problémája – hívták fel a figyelmet.
A roma diákok nagyrészt olyan kistelepüléseken élnek, ahol eleve nem tudnak hozzáférni minőségi oktatáshoz, és ezen települések iskoláiban szaktanárhiánnyal küzdenek, és felszereltségük is elmarad az elvárt szinttől – jelezték.
„Vajon ez kinek a felelőssége?”
– tették fel a kérdést.
„Tizenkét év kormányzás után kire lehet mutogatni emiatt?”
– kérdezték, rámutatva, hogy felbecsülhetetlen a lemaradás, ami a járvány alatti online oktatás idején keletkezett.
„Vajon kinek kellett volna felismernie és kezelnie a problémát?”
– írták a civilek.
Kiemelték: a roma tanulók gyakran már a legelső óvodai napon súlyos előítéletekkel, sokszor kirekesztő szándékkal szembesülnek, miközben gomba módra szaporodnak az olyan jobbára egyházi és alapítványi iskolák, ahová a jobb módú gyerekeket „átmenekíthetik” a szüleik.
„Megszoktuk már, hogy ha a kormány egy számára kényelmetlen problémával szembesül,
akkor valahogy mindig van kire áthárítani a felelősséget”
– áll a közleményben, amely az alábbi javaslatokat tartalmazza:
- indítsanak átfogó felülvizsgálati programot a roma gyerekek indokolatlan értelmi fogyatékossá minősítésének csökkentése érdekében,
- zárják be azokat a sokszor roma többségű kistelepülési iskolákat, ahol a gyereklétszám nem indokolja a fennmaradást,
- minden állami normatívából működtetett általános iskolában, így az egyházi intézményekben is ugyanazok a beiskolázási szabályok érvényesüljenek,
- tegyék ismét vonzóvá és megbecsültté a pedagóguspályát.
A Gulyás Gergelynek írt nyíl levelet 14 civil szervezet írta alá:
- Polgár Alapítvány az Esélyekért
- Roma Oktatási Ügykoalíció
- 1 Magyarország Kezdeményezés
- Roma Sajtóközpont Egyesület
- Romaversitas Alapítvány
- Tanítanék Mozgalom
- Varázskert Egyesület
- Érdekem az Érdeked Egyesület
- Élménylelő Ifjúsági Egyesület
- Gyerekesély Közhasznú Egyesület
- BAGázs Egyesület
- Autonómia Alapítvány
- Egységes Diákfront
- Rosa Parks Alapítvány
(Roma Sajtóközpont – Roma Press Center/Facebook)