Innentől nincs kibúvó, mindennek stimmelnie kell.
Az Európai Unió Tanácsa hétfőn elfogadta az elemekre, akkumulátorokra és hulladékelemekre vonatkozó fenntarthatósági szabályokat szigorító új rendeletét – derült ki közleményükből.
Mint írták, a dokumentum az elemek és akkumulátorok életciklusát is szabályozni fogja, emellett pedig biztosítani fogja azok biztonságosságát, fenntarthatóságát, valamint versenyképességét.
Teresa Ribera, Spanyolország ökológiai átállásért felelős minisztere kifejtette: az elemek, illetve akkumulátorok kulcsfontosságú elemei a dekarbonizációs (a szén‑dioxid és más üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése – a szerk.) folyamatnak és az EU kibocsátásmentes közlekedési módokra való átállásának.
Ezzel egyidejűleg az életciklusuk végét elért elemek, illetve akkumulátorok számos értékes anyagot tartalmaznak, és újra fel kell használni ezeket a kritikus fontosságú nyersanyagokat, hogy azok kapcsán ne kelljen harmadik országra támaszkodnunk – fogalmazott a politikus, majd hozzátette: az új szabályok előmozdítják Európa ipari versenyképességét.
Az Európai Parlament és a Tanács rendelete valamennyi elemre, illetve akkumulátorra alkalmazandó lesz, köztük a hulladékká vált hordozható elemekre, akkumulátorokra,
az elektromosjármű-akkumulátorokra,
az ipari elemekre, illetve akkumulátorokra, az indításhoz, világításhoz, gyújtáshoz használt SLI-akkumulátorokra – amelyek főként járművekhez és gépekhez használatosak –, valamint a könnyű szállítóeszközökben, például elektromos kerékpárokban, elektromos segédmotoros kerékpárokban, elektromos robogókban használt akkumulátorokra – fejtették ki a közleményben.
A rendelet többek között előírja a újrafeldolgozott tartalom kötelező minimumszintjét, azok dokumentációját, továbbá hatékonysági célkitűzést határoz meg a folyamatban. Emellett célértéket határoz meg a gyártók számára a hulladékká vált hordozható elemek és akkumulátorok begyűjtésére.
A szigorítás célja, hogy javuljon az elemek és akkumulátorok belső piacának működése, a biztonság, a fenntarthatóság, különösen nagy figyelmet fordítva a veszélyes anyagokkal kapcsolatos kritériumokra.
Az összesítő szerint
Magyarország is támogatta a rendeletet.
Az akkumulátorgyártás mellesleg nagy figyelmet kap hazánkban, hiszen sorra jelenti be a kormány az újabbnál újabb beruházásokat.
A lakosság azonban nem olyan lelkes, mint Orbán Viktorék: legutóbb például Ácson adtak hangot a helyiek felháborodásuknak, miután kiderült, hogy a településen katódgyár épül. Emellett nemrég Győrben, hídfoglalással tüntettek a civilek az akkumulátorgyár ellen.
Ugyanakkor a biztonsággal is akadnak problémák: pár napja a bátonyterenyei akkumulátorfeldolgozót bírságolták meg, mert egyes hulladéktípusok esetében az engedélyben meghatározotthoz képest csaknem 1600 tonnával többet gyűjtöttek és hasznosítottak a tavalyi évben.
Továbbá pár hete egy illegális akkumulátorhulladék-raktárat találtak egy elhagyatott ikladi ipartelepen. A helyszínre még a rendőrség és a katasztrófavédelem is kivonult.
(Kiemelt képünkön Jeppe Tranholm-Mikkelsen, az EU Tanácsának főtitkára, és Orbán Viktor miniszterelnök)