Meghallgatás helyett szakmai vitákat várnak.
Április 24-re egységes sztrájknapot hirdetett a köznevelési és szakképzési intézményekben a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) – nyilatkozta Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője a Népszavának.
A céljuk, hogy minél több tankerületben jöjjenek létre olyan csoportok, amelyek
aktívan közreműködnek a sztrájk szervezésében,
valamint segítik az információcserét az új pedagógusi státusztörvénnyel kapcsolatban.
Korábban arról írtunk, hogy a kormány a tervek szerint júniusban bevezetné az új „köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt” ám sokan még nincsenek tisztában azzal, mit jelent rájuk nézve a státusztörvény.
Rétvári Bence osztott meg részleteket a tervről, elmondása szerint a cél, hogy új jogviszonytípust hozzanak létre az oktatásban dolgozók számára, amely minden intézményben biztosítaná a foglalkoztatás kereteit.
A váltás automatikus lenne, ugyanakkor az új kinevezés közlésétől számítva 5 munkanapon belül kérheti a felmentését az, aki nem szeretne az új jogviszonyban dolgozni.
Azonban akik így döntenek, mindössze egyhavi,
a januári illetményüknek megfelelő végkielégítést kapnak
akkor is, ha több évtizede közalkalmazottak.
Nagy Erzsébet reméli, hogy végre kiderül, milyen szakmai javasaltokat fogadott el a kormány a tervezettel kapcsolatban, szerinte az eddig találkozókat nem lehet egyeztetésnek tekinteni.
„A köznevelési államtitkárság részéről csak meghallgatták és >>nyugtázták<< az észrevételeket, kritikákat, de semmilyen párbeszéd, szakmai vita nem alakult ki”
– fogalmazott a PDSZ ügyvivője.
A jelenlegi szabályok szerint a sztrájk miatt elmaradt tanórákat csak akkor kell pótolni, ha jelentős lemaradásban vannak a diákok a tananyaggal. Az új törvény már ezen is módosítana: a terv szerint minden kieső tanítási napot pótolni kell, akkor is, ha nincs lemaradás. Ennek érdekében a belügyminiszter,
Pintér Sándor azt is elrendelheti, hogy a tanévet július 15-ig meghosszabbítsák.