Ez már a KSH adataiban is megmutatkozik.
A magyar kiskereskedelem forgalma drasztikusan megcsappant az év végén. A tavalyi évre is kizárólag a hatósági üzemanyagáraknak és a kormányzati pénzosztásnak volt köszönhető a kereskedelemben mért növekedés — derült ki a HVG elemzéséből.
A nyomott áron kereskedő benzinkutakat a hatósági ár kivezetése előtt rengeteg autós kereste fel, azonban a magyarok élelmiszer-vásárlási szokásai az új év januári adatai alapján alulmúlják a tavaly januárban mért adatokat.
A KSH adatai alapján a parlamenti választások előtt két kézzel szórt pénz a legkésőbb a tavalyi év őszéig elfogyott a családok döntő többségénél.
A magyarországi rekordinfláció hatásának eredményeképpen 5,3 százalékkal többet költöttek a magyarok, viszont a jónak tűnő növekedés semmi jóval nem kecsegteti a magyar kereskedelmet.
2022-ben 17. 098 milliárd forintot költöttek el a boltokban, míg 2021-ben 14. 107 milliárdot. Érdemes megjegyezni, hogy ez a növekedés nem a termékek mennyiségét, hanem az összesített árat mutatja.
A benzinkutak forgalmának (2022. január – 2022. november) adataiból nem derül ki, hogy a nyomott áron értékesített magyar benzinből hány szomszédos országból átjött autós vásárolt, mindenesetre a 2022 májusától hozott kormányzati döntés, miszerint csak magyar rendszámú autók tankolhattak hatósági áron, megmutatkozott a benzinkutak forgalmában.
A tavaly decemberben mért minimális, 1,3 százalékos növekedést pedig a hónap elején tapasztalt pánikvásárlásnak tudható be.
Ámde a legjobban az élelmiszerüzletek forgalma mutatja a magyar gazdaság rossz állapotát.
Az éves összesítésben másfél százalékkal csökkent 2021-hez képest, ellenben 19,4 százalékkal több pénzt fizettek a kasszánál a vásárlók, így
több pénzért vehettek kevesebb terméket.
A legrövidebbet a magyar bolti forgalom több mint háromnegyedét adó ,élelmiszer jellegű vegyesboltok húzták. Itt éves szinten 2,6 százalékkal esett vissza forgalom. A tavalyi év utolsó hónapjában pedig már 10,5 százalékos zuhanást mért a KSH.
Elmondható, hogy a tavaly június óta a magyar családok minden egyes hónapban kevesebbet költöttek élelmiszerre, mint 2021 azonos időszakjaiban. Ennek a mélypontja a decemberben mért 8,3 százalékos visszaesés a fogyasztásban, amely a legtöbb elemzőt drámaian meglepte.
A Magyar Nemzeti Bank úgy számolt, hogy abból a 1592 milliárd forintból, amellyel a kormányzat a választási kampányban megszórta az embereket, 2022 szeptemberére már 1100 milliárdot elköltöttek a magyar emberek. Ellenben 70 milliárdot fordítottak hiteltörlesztésre, 595 milliárdot mindennapi bevásárlásokra, 427 milliárdot pedig egyszeri nagyobb kiadásokra költöttek el.
Ennek a kétélű folyamatnak az egyik végén egy jótékony hatás áll, hiszen az emberek költései pörgették a gazdaságot, csakhogy tovább is gerjesztették a már akkor növekedésben lévő pénzromlást.
A tavalyi évben 14,5 százalékos volt az országban az infláció, ám a decemberben mért rekordmértékű, 24,5 százalékos infláció sokkhatásként érte a kereskedőket és a vásárlókat egyaránt.
A kampányban kiosztott pénz már elfogyott. Október óta a nem ételt árusító üzletekben is kevesebb árut adtak el, mint 2021 végén, decemberben épp 0,4 százalékos volt a visszaesés.
Erről írta azt Nagy János, az Erste makrogazdasági elemzője: az ilyen tartós cikkek forgalma általában jól mutatja a konjunktúraciklus pozícióját, ezért is rossz hír, hogy október óta már ez is a negatív tartományban jár.
„A tavalyi év első felében a magas bérkiáramlás és a fiskális transzferek támogatták a forgalom látványos bővülését, a harmadik és negyedik negyedévi adatokon azonban már jól látszik, hogy ezek a hatások elenyésztek, miközben a háztartások rendelkezésre álló jövedeleméből továbbra is egyre többet harap ki a még mindig erősödő infláció és a megemelkedett rezsiköltségek”
– tette hozzá.
Virovácz Péter, az ING Bank elemzője pedig azt a fontos részletet emelte ki: novemberről decemberre 1 százalékkal nőtt a nem élelmiszerüzletek forgalma, amit az okozott, hogy a használtcikk-üzletekben 31 százalékkal több terméket vásároltak. Ezekben az üzletekben szinte mindig válság idején ugrik meg a forgalom, úgy tűnik, hogy ezúttal a karácsonyi bevásárlás jelentős részét is ott intézték.
(hvg.hu nyomán)
(Képünk illusztráció)