Magyarországon a legdrágább az üzemanyag.
Már az ötödik hete, hogy tartósan vezeti a térségi üzemanyagár-listát Magyarország — számolt be róla a Népszava, a Cargopedia adatbázisa alapján. A legfrissebb, e heti adatok szerint
Magyarországon 644 forint a benzin és 703 a gázolaj átlagos kútára.
Ausztria a második helyen áll a benzin esetében, ahol átlagosan 624 forintért juthatunk egy liter benzinhez. A gázolaj esetében Szerbia áll a második helyen, itt egy liter gázolaj átlagosan 696 forintba kerül. A régiót tekintve Ukrajnában a legolcsóbb mindkét üzemanyagfajta, ahol a benzinért 508, a gázolajért pedig 545 forintot kérnek most átlagosan.
Megjegyezték, aki tehát venné a bátorságot, hogy átmenjen tankolni a háború-sújtotta országba, úgy literenként hozzávetőlegesen 150 forintot takaríthat meg.
Szlovéniában – ahol nincs háború – csak 5 forinttal drágább az üzemanyag mint Ukrajnában, ugyanis ott átlagosan 513 forintba kerül 1 liter benzin. A gázolajért viszont már 590 forintot kérnek.
A harmadik legolcsóbb szomszédunk a két termék esetében Románia,
ahol átlagosan 517 forint 1 liter benzin. Tehát még itt is jóval több mint száz forintot spórolhatunk meg.
Hazánk keleti határain túl a gázolajért átlagosan 614 forintot kell fizetni, ami még így is közel száz forinttal kedvezőbb a magyarországi szintnél.
Horvátországban közel száz, Szlovákiában pedig kicsit több mint 50 forinttal alacsonyabb a literenkénti díj a magyarországi szintnél.
A kialakult helyzetért a szakértők leginkább a 2021 november közepétől tavaly december 6-ig érvényben lévő hatósági üzemanyagárak hatásait teszik felelőssé. Mint írták, a piaci megfigyelők szerint a hazai kutak – és különösen a Mol – tavaly fokozatosan többszörösére emelték az „ársapka nélküli”, vagyis piaci üzemanyagok értékesítési árrését.
Ennek következtében pedig a nagykereskedelmi, illetve a totemoszlopokon látható tarifák közötti különbség
az év eleji, bruttó 40 forintról az év végére 100-140 forintig kúszott fel.
Megjegyezték, az elemzők ezt a jelenséget a látszat ellenére nem az olajcégek „pénzéhségének” tudják be. Ugyanis számításaik szerint az árrés annyival emelkedett, amennyivel az állam tavaly az ágazat szereplőinek adó- és járulékterheit növelte.
Mindebből fakadóan pedig a hazai árak térségi megítélésében sajátos kettősség alakult ki. Ugyanis míg a magyar hatósági üzemanyag-tarifák tavasz óta a környéken még a „legolcsóbbnak” számító ukránokat is bőven lekörözték, addig a piaciak az időszak nagy részében már a drágábbak közé kerültek.
Az árak összevetését nehezíti, hogy a magyar kormány, márciustól és májustól, két hullámban, de végül az összes külföldit megfosztotta a hatósági áras tankolás jogától. Ilyen jellegű korlátozások viszont a környező államokban nem léptek életbe.
Ez alapján szemmel látható, hogy a hazai üzemanyagárak a térségi élmezőnyből épp az ársapkák kivezetése utáni héten törtek egyértelműen a csúcsra. A lap számításai szerint azóta a második helyezettekhez képest
nálunk a benzin 6-38, a gázolaj pedig 10-20 forinttal drágább.
Miközben a hatósági áras időszakban a szomszédos országokból tömegével jártak át Magyarországra tankolni az autósok, most azonban arról szólnak a határ menti térségből a jelentések, hogy már inkább a magyar „üzemanyag-turisták” járnak rá a szomszédos kutakra.
(nepszava.hu nyomán)