Mutatjuk, hol lehetnek fennakadások.
„Ne hagyjátok, hogy elbukjunk, mert akkor már senki nem fog kiállni értetek!”
– hívta fel a Volánbusz munkavállalóinak figyelmét a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke, Dobi István. A két órás sztrájkot kedd délután tartják, várhatóan 2600 járat nem indul el országszerte.
Figyelmeztetését azért tartotta fontosnak, mert szerinte „a cégvezetés arra játszik, hogy kedden elindít minden járatot és így a figyelmeztető sztrájk megbukik.”
Úgy tudja, minden munkavállalót megkérdeznek arról, hogy részt kíván-e venni a munkabeszüntetésben. Ezzel egyrészt meg akarják félemlíteni a dolgozókat, másrészt a kapott válaszok alapján úgy módosíthatják a buszvezetők beosztását, hogy lehetőség minél kevesebb járat maradjon ki.
Ennek ellenére is bizakodó Dobi István: a SZAKSZ október 10-re szervezett demonstrációján kétszer annyian vettek részt, mint azt előzetesen várták. Ezt követően a Volánbusznál működő második legnagyobb taglétszámmal rendelkező érdekképviselet tárgyalásokat kezdeményezett a menedzsmenttel.
Az idei 10 százalékos bérfejlesztés mellé további 10 százalékos alapbéremelést szeretnének, a jövőre ígért 5 százalék helyett 20 százalékot. Ez a 40 százalék a jelenlegi inflációs ütem mellett
éppen csak elegendő lenne
a reálkeresetek vásárlóértékének megőrzéséhez – állította Dobi.
Ezenfelül többek között egységes bérrendszert és üzemanyag-elszámolást szeretnének, valamint kérik a hajnalos buszvezetők bejárási költségtérítésének emelését. (A buszvezetők saját kocsival mennek el a garázsokba felvenni a buszokat. Erre most kilométerenként 40 forintot kapnak.) A követelések között szerepel egy valós érdekegyeztető fórum felállítása is.
Az október 25-re, keddre meghirdetett két órás figyelmeztető sztrájk az összes megyére és Budapestre is kiterjed, az előzetes tervek szerint összesen 2630 járatot érint.
Különösen nagy hatású lehet
Somogy és Pest megyében.
Utóbbiban többek között erősen megritkítva járnak majd a Volánbuszok Budakeszi, Solymár, Nagykovácsi, Budaörs, Pécel és Budapest között 14 és 16 óra között, míg Kaposváron 30 járat is érintett lehet.
A hatályos jogszabályok ugyanakkor előírják, hogy mindenütt biztosítani kell az elégséges szolgáltatást, ami a járatok 66 százalékát fedi le – magyarázta Dobi István, aki ezzel együtt is úgy gondolja, hogy az akció hatásos érv lehet a bértárgyalásokon, feltéve persze, hogy a dolgozók nem ijednek meg és kiállnak saját magukért.
(via Népszava)