Megkérdezték a szakértőt, meddig tart a benzinhiány a kutakon, és mi lesz az ársapka kivezetése után 

Optimista jóslatok.

A kétezer hazai töltőállomásból immár százra teszi Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetsége elnöke azoknak a hazai egységeknek a számát, amelyek – jellemzően a hét második felére – egyik vagy másik hatósági áras üzemanyagfajtából kifogynak. A szakértővel a Népszava készített interjút, amelyben részeletesen beszéltek a magyarországi kiskutak helyzetéről.

Bár az Agrárminisztérium a független benzinkutak augusztus 19-20-i sztrájkja előtt megígérte, hogy ki fogják fizetni a támogatásokat, a kifizetések csak most kezdtek el megindulni. A támogatás mértéke azonban jelentősen csökkent: míg kezdetben 2,3 millió euró volt ez az összeg, azóta ez mindössze 200 ezer euróra csökkent.

„Úgy látjuk, hogy a pálya meglehetősen a Mol, illetve a „márkás”, vagy „színes” láncok felé lejt.”

– mondta Egri Gábor.

A szakember szerint a kiskutak kivéreztetésével a MOL és a többi nagy kútlánc megszerzi

a piac harmadát.

„Sose tagadtuk: a 480-as üzemanyagársapka 2021 novemberi meghatározásáig a kis, a település életébe jellemzően szervesen illeszkedő kutak elsősorban kedvezőbb áraikkal vonzották a közlekedőket. Ez élénkítette a versenyt: nélkülünk a hazai kútárak nyilván magasabbak lettek volna.”

– fogalmazott.

Hozzátette: A 480-as hatósági ár bevezetésével megszűnt a versenyelőnyük, és a törzsvevőik is átszoktak a „kényelmesebben megközelíthető, csillivillibb, színes” benzinkutakra. Emellett az üzemanyag-ellátásuk módszeres kiapasztása is gyorsítja a tönkremenetelüket, mivel az addigi beszállítóik az ársapka bevezetése miatt eltűntek a piacról.

„Így kénytelenek voltunk a megmaradt egyetlen nagykereskedő, a piacot a százhalombattai finomítóból ellátó Mol szigorú szerződéses feltételeit elfogadni. Ezek ugyanakkor a kis kutak felé oly előnytelenek, hogy például immár csak az általunk igényelt benzin 35, illetve gázolaj felét vehetjük át tőlük.”

– mondta Egri Gábor. Ezért jutottunk ma oda, hogy már a

százat is elérheti

azoknak a kiskutaknak a száma, amelyek a hét második felében egyszerűen kifogynak a 95-ösből vagy a dízelből, állította a szakértő.

Egri Gábor jóslata szerint ez az állapot még 2-3 hétig fennállhat, amíg visszatér az OMV schwechati és a MOL százhalombattai finomítója. Azt is el tudja képzelni, hogy októbertől a piaci árak újra becsúszhatnak a 480 forintos határ alá.

 

Valódi Hírek