Mindenki fogja vissza magát.
A jelenlegi üzemanyagpiaci helyzetben felelős fogyasztói magatartásra van szükség ahhoz, hogy mindenkinek jusson elegendő üzemanyag – írta a MOL keddi közleményében, miután kiderült: leállt a Barátság kőolajvezeték, napok óta nem érkezik rajta olaj sem Csehországba, sem Szlovákiába, sem pedig Magyarországra.
Felidézik, hogy az elmúlt hónapokban jelentősen megnőtt a kereslet a hazai töltőállomásokon: a teljes piacon 20 százalékkal, a MOL hálózatában pedig 50 százalékkal nőtt meg a forgalom.
Mindeközben a kínálati oldalon több nehezítő körülménnyel is szembesült a cég: a külföldi import visszaesett, a régió több finomítója is átmenetileg csökkentett kapacitással működik, valamint a Barátság vezetéken is néhány napja szünetel a kőolajszállítás.
ENNEK ELLENÉRE, HA MINDENKI CSAK ANNYIT TANKOL, AMENNYIRE SZÜKSÉGE VAN, AKKOR LESZ ELEGENDŐ ÜZEMANYAG AZ ORSZÁGBAN
– írták.
A MOL korábbi ajánlásának megfelelően továbbra is azt kéri ügyfeleitől, hogy naponta legfeljebb 50 litert tankoljanak, ezzel segítve az ország zavartalan üzemanyag-ellátását.
A hatósági áron – 480 Ft/liter – fizetett tankolásokról a MOL a kormányrendelet értelmében tájékoztatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja.
Több hazai töltőállomáshálózathoz hasonlóan a MOL is fenntartja a tankolási limitet, hogy a jelenlegi piaci helyzetben is biztosítani tudja az ország zavartalan energiaellátását. Korábban a hazai kutakon értékesített üzemanyag 30 százaléka importból érkezett, de az elmúlt időszakban az üzemanyag behozatal jelentősen lecsökkent, miközben a nyári turizmus és a mezőgazdasági munkák jelentősen megnövelik a kutak forgalmát.
Emellett a régióban tapasztalható balesetek, Ausztriában a schwechati és Csehországban a litvinovi olajfinomító leállása, valamint a százhalombattai Dunai Finomító kötelező karbantartása is termékkiesést okoz. A Barátság vezetéken pedig néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán.
Ez a helyzet jelenleg közvetlenül nem okoz ellátási problémát, a MOL-nak több hétre elegendő tartaléka van — állítják.
A vállalat folyamatosan dolgozik a szállítás újraindításán és megoldási javaslatot is letett az asztalra, azaz egyeztetést kezdeményezett arról, hogy átvállalja a díjkötelezettséget – közölték.
A helyzetet a gyakori pánikvásárlás is bonyolítja, amely megnövekedett logisztikai kihívást jelent: idén már 12 százalékkal nőtt a kiszállítási kapacitás az előző év hasonló időszakához képest, és jelenleg 140 tankerautó dolgozik a kutak folyamatos feltöltésén.
„A közös érdekünk, hogy mindenhol legyen elegendő üzemanyag” – mondta Ratatics Péter, a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a jelenlegi helyzetben pánikvásárlás helyett szolidaritást kell vállalnunk egymással.
„Minden egyes tankolásnál gondolnunk kell a többi fogyasztóra, akiknek reggelente útra kell kelniük, hogy el tudják végezni a napi teendőiket. Arra kérjük az ügyfeleinket, hogy maximum 50 litert tankoljanak: ha mindenki csak annyit vásárol, amennyire szüksége van, lesz elegendő üzemanyag az országban”
– mondta Ratatics Péter.
Aláhúzta, hogy a kérés vonatkozik minden olyan hatósági és piaci áras tankolásra, amely kisnyomású, vagyis a normál gépjárműveket kiszolgáló kútoszlopokon történik.
A MOL töltőállomásain június óta vannak érvényben azok a belső szabályok, amelyek szerint normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 litert lehet tankolni. A limitet a MOL úgy határozta meg, hogy biztosan jusson elegendő üzemanyag a fogyasztóknak, hiszen ez a mennyiség meghaladja a jellemző átlagos üzemanyagtöltést.
A MOL célja az, hogy a kormányrendelet betartása mellett minden vásárlónak biztosítsa a kiszolgálását és a töltőállomások zavartalan működését.
A hatósági áron fizetett tankolásokról a MOL a kormányrendelet értelmében tájékoztatja az adóhatóságot, amely jogosult arra, hogy az esetleges visszaéléseket vizsgálja. Ennek betartását szolgálja az, hogy a MOL múlt héttől kezdve beszkenneli az ügyfelek forgalmiját, amennyiben hatósági árért tankolnak.
Ezeket az adatokat a MOL a jogszabályoknak megfelelően továbbítja a NAV-nak. Az adóhatóság feladata pedig az, hogy elemezze az adatokat, és ellenőrizze, hogy az ügyfél valóban jogosult volt-e a hatósági árra – közölte a MOL.
(MTI)