Alap, hogy elszáll egy termék ára.
Már nem tudjuk, hogy a rengeteg hatás vagy intézkedés közül igazán melyik mire hat — mondta Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a Pénzcentrumon hétfőn megjelent interjúban.
Heiszler megjegyezte: kevés az esélyük érdemi kommunikációra a kabinettel, ahogyan az úgynevezett extraprofitadóról sem volt semmilyen egyeztetés.
Közölte azt is, hogy november 30-ig 10,5 milliárd forintot kell befizetnie a SPAR-nak, ez a tavalyi adójuk 80 százaléka.
„Nekünk is az az egyik legnagyobb nehézség a jelen helyzetben, hogy már nem tudjuk, hogy a rengeteg hatás vagy intézkedés közül igazán
melyik mire hat”
— mondta.
A költségcsökkentés nem vezethet például oda, hogy a boltban kevesebb tisztítószert használnak a takarításnál, ugyanakkor a szórólapjaik példányszámait erősen csökkentették.
Heiszler Gabriella az élelmiszerár-stopról úgy fogalmazott:
„A probléma fókuszában a frissáru, a csirke áll, ugyanis mindeközben küzdünk egy komoly madárinfluenza-járvánnyal, ami még inkább felviszi az árakat.
Jelen pillanatban mi drágábban vesszük a baromfit, mint ahogy adjuk.
Ami elvileg tilos, hiszen a dömpingár alkalmazása kimeríti a tisztességtelen piaci magatartás törvényi előírásait. Most az árstop miatt persze megengedett”.
Ugyanakkor hozzátette, hogy a baromfi csupán a jéghegy csúcsa. Hozzátette, hogy más országokban, ahol szintén van hatósági ár, ezt a terhet megosztják a különböző szereplők közt, azaz nem csak a kereskedő viseli, hanem a nagykereskedelemben, a gazdáknál és a feldolgozásban is rögzítve van.
„Magyarországon ez nem így történik, a kiskereskedelem viseli a teljes veszteséget”
— mutatott rá.
A Sparnak eddig az árstop miatt 1,1 milliárd volt a vesztesége, és noha attól nem kell tartani, hogy bármiből is hiány lesz, bizonyos termékek ára
el fog szállni.
„Lehet olyan, hogy helyettesítve lesz a te kedvenc márkás olajod egy másik márkás olajjal. Vagy az a termék, amiben benne van, mint pl. a majonéz, másféle olajból lesz. Vagy olyan drága lesz a majonéz, hogy leszoksz róla. Az, hogy elszáll egy termék ára, sajnos ténykérdés”
— fogalmazott, hozzátéve, hogy akkor lesz nagyon látványos a probléma, amikor elengedik az árstopot.