A NAV nyomozói az RTL Magyarországot és a Porsche Hungáriát is megkeresték.
A Media1 érdeklődésére az RTL Magyarország és a Porsche Hungária is megerősítette, hogy megkereste őket az adóhatóság a folytatólagosan elkövetett költségvetési csalás gyanúja miatt az egyik legnagyobb hazai médiaügynökséget, az Inititative Media Kft.-t érintő nyomozás kapcsán. A lap a TV2-t is megkereste, de több napja nem válaszolnak a kérdésre, hogy őket is érinti-e a nyomozás.
Elsőként a Media1 számolt be róla még kedden, hogy folytatólagosan elkövetett költségvetési csalás gyanúja miatt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nyomozást folytat egy, az egyik legnagyobb hazai médiaügynökséget, az Initiative Mediát érintő ügyben. A lap információi szerint 2017 és 2020 közötti szponzorációs ügyeket talált aggályosnak a hatóság.
A lap most arról tájékoztatott, az ügynek már több magánszemély gyanúsítottja is van, de esetleges őrizetbevételekről egyelőre nem érkezett információ, és egyelőre a gyanúsításokra vonatkozó kérdésekre a NAV nem reagált, ezért az ezzel kapcsolatban keringő információk, nem tekinthetők megerősített értesülésnek, és bár több, a piacon jól ismert személy neve is felmerült ezzel kapcsolatban, nevüket az erre vonatkozó információk ellenőrzéséig nem közölik — írják.
A lap arról ír beszámolt, hogy a NAV nyomozói házkutatást tartottak az említett nagy médiavásárló ügynökségnél a múlt héten, valamint egyes információk szerint egy médiaszolgáltatónál és a médiaügynökség egyik fontos megbízójánál is jártak a hatóság emberei, továbbá zárolta az adóhatóság a 2020-ban több mint 4,6 milliárd forint éves forgalmú nagy médiaügynökség, az Initiative Media Kft.
valamennyi bankszámláját,
illetve adathordozókat és más tárgyakat is lefoglalt bűnjelként. A helyzet olyannyira súlyos, hogy jelenleg az Initiative Media Kft. nem tudja kifizetni a reklámok számláit és a munkavállalókat, ezért a külföldi anyavállalat, a Mediabrands vállalja magára a magyarországi tartozások rendezését. A cégcsoport közleményben igyekezett megnyugtatni mindenkit, hogy helytállnak a számlákért, illetve
folytatják a tevékenységüket.
A médiapiac szereplői között nagy port kavaró hír megjelenését követően azonnal találgatások kezdődtek arról, hogy mely médiaszolgáltatót és az Inititative Media mely megbízóját érinti még a nyomozás. Mint a lap megírta, az Initiative Media a TV2 Csoport reklámidejét is értékesítő Atmedia sales house-tól és az RTL Magyarország reklámértékesítő egységétől (R-Time) is vásárol reklámidőket a megbízói számára, valamint szinte az összes digitális ügynökséggel is kapcsolatban vannak.
A Media1 az ügyre közeli rálátással bíró személyektől úgy értesült, hogy az RTL Magyarországot megkereste az adóhatóság és az Initiative-ot érintő dolgokra voltak kíváncsiak. Azzal kapcsolatban azonban ellentmondások az információink, hogy ez ténylegesen házkutatás volt-e.
A lap egyik informátora úgy tudja, hogy házkutatás volt, egy másik forrásunk szerint viszont valójában nem kell szó szerinti házkutatást érteni, és csak arról van szó, hogy megkérték a nyomozók a cég munkatársait, hogy bizonyos dolgokat adjanak át, mutassanak be, tehát ténylegesen az épület átvizsgálására nem került sor, és az RTL munkatársai együttműködőek voltak.
A Media1 megkereste ez ügyben az RTL Magyarországot, kérdésükre a Marketing és Kommunikációs Igazgatóságtól a következő hivatalos választ érkezett:
„Az RTL Magyarországnál nem tartottak házkutatást, se az említett üggyel, se más üggyel kapcsolatban. Az RTL Magyarország gyakran kap adatszolgáltatásra vonatkozó hivatalos megkereséseket, a jogszabályok betartásával ezeknek mindenkor eleget is teszünk. Jelenleg is zajló vizsgálatokban kapott megkeresésekről azonban nem tudunk nyilatkozni”.
A lap megkereste az ügyben kedden a TV2-t is, hogy jártak-e náluk a NAV-tól, illetve kellett-e adatot szolgáltatniuk az ügyben, érintettek-e bármilyen formában az Initiative Mediával kapcsolatos nyomozásban. A PR-osztálytól többszöri érdeklődésre is a Media1 munkatársainak türelmét kérték a válaszig, az azonban
még csütörtökön délig sem érkezett meg, így egyelőre a kérdés tisztázatlan.
A Media1 megtudta azt is, hogy a költségvetési csalás gyanúja miatti nyomozás érinti az Initiative Media egyik megbízóját, a Porsche Hungáriát is.
A Porshe Hungáriától Bujáki Zsolt kommunikációs igazgatótól az a válasz érkezett, hogy ugyan nem volt náluk házkutatás, de
„a NAV az Initiative Media Kft.-t érintő eljárása kapcsán mások mellett valóban megkeresett minket is. A Porsche Hungária minden tekintetben támogatja a NAV munkáját, együttműködik a hatósággal a vizsgálat sikeres lezárása érdekében. Számunkra kiemelt fontosságú a napi szintű munka folyamatos biztosítása, ezért is értékeljük a Mediabrands hozzánk is eljuttatott nyilatkozatát, miszerint az anyavállalat mindenben segíti az Initiative Media napi működését”.
A Media1 megkereste a NAV sajtóosztályát is, hogy jártak-e az érintett médiaszolgáltatóknál, volt-e házkutatás, de csak annyit reagáltak,
hogy folyamatban lévő ügyekről nem kommunikálnak.
Ennek kissé ellentmond, hogy a NAV maga küldött leveleket az Initiative Media partnereinek arról, hogy költségvetési csalás gyanúja miatt zárolja a médiavásárló ügynökség bankszámláit, vagyis némi kommunikáció már történt a hatóságtól, de a NAV ezek szerint azt már nem akarja elárulni, hogy történtek-e házkutatások az említett helyeken.
A zár alá vett médiavásárló ügynökség, az Initiative Media egyébként olyan nagy ügyfelek teljes körű médiavásárlásait intézte eddig mint például
- a Carslberg,
- az Euronics (Vöröskő Kft.),
- a Béres, a LEGO,
- a Bunge (Cereol),
- a Tchibo,
- az Intercom,
- a Pápai Hús,
- a Porsche Hungária,
- Zwack, Pápai Hús.
Az ügy következtében egyes ügyfelek most a nyomozásra tekintettel azt fontolgatják, hogy szerződést bontanak az Initiative Mediával, és átmennek egy másik médiavásárló ügynökséghez, de a cég vezetése igyekszik erről lebeszélni őket és arról biztosítja őket, hogy ki tudnak szolgálni mindenkit ezután is.
További részletek a Media1 oldalán, >>ERRE<<.