Nem lennénk meglepve.
Európai cég nem vállalná be az útépítő körökben 7-8 milliárd euróra (2500-2800 milliárd forint) becsült, kormánydöntéssel koncesszióra bocsátott gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését — írta kedden a 24.hu.
Beszámoltunk róla, hogy a Kormányzati Tájékoztatási Központ hétfőn közölte, a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a Nemzeti Koncessziós Iroda felhívást tett közzé arra vonatkozóan, hogy csaknem 2000 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt adnak koncesszióba 35 évre.
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter hétfőn ezzel kapcsolatban arról beszélt, hogy egy uniós nyílt közbeszerzésről van szó, amelynek bármely uniós cég lehet a nyertese. Szerinte nem utak működtetéséről van szó, hanem arról, hogy valaki utat épít és azt működteti.
Hogy ezt európai cég nem vállalná be, ezt az egyik nagy külföldi útépítő cég vezető szakembere nyilatkozta a lapnak, hozzátéve, hogy
a fenti becslés a tisztességes árazásra vonatkozik.
A lap informátorai szerint az egész szakmát meglepte a mintegy 2000 kilométernyi úthálózat koncesszióba adása. Az üzemeltető 35 évre kapná a koncessziót, ami az üzemeltetést, a felújítást és a hálózat bővítését, új szakaszok tervezését-építését és finanszírozását foglalja magába.
Hogy a koncessziós díj pontosan mekkora, azt a felhívásban nem részletezik, illetve azt sem tudni még, hogy az állam milyen formában, milyen ütemezéssel fizetne.
A kiírás alapján a feladat nem bontható részekre, és a kiválasztásnál az ár a meghatározó. A megkérdezett szakértők úgy tippeltek, hogy a koncessziót vagy valamelyik hazai vezető építőipari cégekből álló konzorcium (például a Duna Aszfalt Zrt. vagy Mészáros Lőrinc valamelyik érdekeltsége) kapná meg. Nem zárják ki azonban az a lehetőséget sem, hogy valójában
egy új kínai gigaprojektet készít elő a kormány.
„A projekt mérete mindenesetre illik az utóbbi hónapok fejleményeihez, mint amilyen a felsőoktatás átszervezése kapcsán ezermilliárdos vagyonok alapítványokba csatornázása vagy a Fudan egyetem több mint 500 milliárd forintos terve volt”
— írja a lap. A cikkben arra is felhívják a figyelmet, hogy korábban arról volt szó: a Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézményének fő feladata a kaszinó-koncessziós szerződések megkötése lesz.
Ehhez képest feladatkörei egyre bővülnek, május végére a hulladékgazdálkodást is az irodához csapták, illetve akkor kerültek be a csomagba az országos közutak és „műtárgyaik” létrehozása és működtetésével kapcsolatos közfeladatok is.