Szétesnek a 69 milliárd forintért vásárolt szerelvények.
A budapesti városvezetés fontolóra vette, hogy feljelentést tesz a 2017-2018 között összesen 69 milliárdért forintért felújított metrószerelvények ügyében. Felmerült ugyanis, hogy régi szerelvényeket nem újították fel, hanem újakat vásároltak helyettük.
Ez leginkább azért érdekes, mert a BKV nem kapott pénzt az államtól új metrószerelvények beszerzésére. A kormány mindössze a régi szerelvények felújítására bólintott rá, lévén, hogy az olcsóbban megvalósítható.
Kerpel-Fronius Gábor, Budapest momentumos főpolgármester-helyettese kijelentette, hogy az elhibázott, előre eldöntött közbeszerzésnek köszönhető, hogy klíma nélküli, baleset- és tűzveszélyes, kényelmetlen szerelvényeken utazhatnak a közlekedők a 3-as metró vonalán.
Az átláthatóság érdekében a városvezetés nyilvánossá teszi a BKV felügyelőbizottságának vizsgálati eredményét.
A főpolgármester-helyettes szerint nagy az esély arra, hogy nem felújított, hanem új szerelvényeket vásárolt az előző városvezetés. Kerpel-Fronius kijelentette, hogy ki kell deríteni, kit terhel felelősség azért, hogy
„szigetelőszalaggal összekötött vezetékek” vannak a felújított szerelvényeken.
A Tarlós István vezette Fővárosi Önkormányzat eredetileg új szerelvényeket akart beszerezni, ezt azonban a kormány nem engedte. A városvezetés azonban nem tiltakozott erélyesen, hanem elfogadta a kormány által szabott feltételt.
A felújításról 2014-ben született döntés. Ennek felelősségéről Seszták Miklós korábbi nemzeti fejlesztési minisztert, Bolla Tibort, a BKV vezérigazgatóját, valamint a közlekedési vállalat egykori felügyelőbizottsági és igazgatósági elnökét is meghallgatná a városvezetés.
A metrófelújításra a Karácsony Gergely vezette városvezetés vizsgálóbizottságot állított fel. A Fővárosi Önkormányzat azonban már a bizottság jelentésének elkészülte előtt büntetőfeljelentést tehet.
A budapesti főpolgármester már januárban utasította a BKV felügyelőbizottságát arra, hogy vizsgálják ki a felújítás körülményeit. A vizsgálódás módjáról azonban vita alakult ki: a BKV egy általa alkalmazott cégtől rendelte volna meg a munkát, a bizottsági tagok azonban külsős céget akartak megbízni az ellenőrzéssel.
A jelentés több hónapos csúszással, március helyett augusztusra készült el, az eredmények nyilvánosságra hozása viszont – hivatalosan formai okok miatt – nem került napirendre. A felügyelőbizottság végül ősszel két alkalommal tárgyalta a jelentést, majd úgy döntött, hogy nem tesz büntetőfeljelentést.
Katona Tamás, a felügyelőbizottság elnöke szerint „összességében jó döntés született” a metrószerelvények felújításáról. Mindennek azonban ellentmondanak azok a megállapítások, amelyeket a jelentés tartalmaz.
Ez idáig ugyanis 18 komoly hibára derült fény.
Mindezek közül az ülések balesetveszélyt okozó törése, a kocsiszekrény rozsdásodása és a rossz hegesztések a súlyosabbak közé tartoznak. Az első három, prototípus szerelvények padlólemezei teljesen átrozsdásodtak, sőt, a tetőt és a tartóoszlopokat is elérte a korrózió. A kocsikat folyamatosan javították, ennek ellenére azok ismét elkezdtek rozsdásodni.
A teljes járműpark átvizsgálását javasolják a szakértők, akik kétségbe vonták a kocsikat hegesztő szakemberek alkalmasságát. Még meglepőbb, hogy az elvileg felújított szerelvények mindössze „szerénynek mondható” megtakarítással jártak, és a kocsik élettartamának végére a jelenlegi fenntartási költségek akár 36%-kal is emelkedhetnek.
A városvezetés tervezi a szerelvények klimatizálását is, amely tovább emelheti a felmerülő költségek árát. A szerelvényeket gyártó Metrowagonmash által szavatolt 30 éves élettartam pedig csak a folyamatos javításokkal lesz biztosítható.
A kocsik rendelkezésre állása jelenleg mindössze 85%-os, jelentősen alacsonyabb, mint amilyen általában az új vagy felújított járműveké. A metrófelújítás miatt jelenleg sokkal kevesebb kocsira van szükség, azonban a felújítás lezárultával ez az állapot nem biztos, hogy fenntartható lesz.
(Népszava nyomán)
Kapcsolódó cikkünk:
Hadházy kifakadt: Tarlósnak börtön járna, nem díszpolgárság!