Szerdán nyújtották be az erre vonatkozó törvényjavaslatokat.
Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Palkovics László, innovációért és technológiáért felelős miniszter kedd éjszaka nyújtotta be azt a salátatörvényt, amellyel többek közt központosítanák a szemétszállítást és a teljes hulladékgazdálkodást. Mindezt úgy, hogy egyetlen szereplő kezébe adnák az üzemeltetést – írja a 24.hu.
A törvényjavaslat szerint Budapest és a többi önkormányzat kezéből kikerülne a hulladékszállítás, míg a köztisztasági feladatok ellátása és a köztereken hagyott szemét eltakarítása továbbra is hozzuk tartozna. Az állam a hulladékgazdálkodási közfeladatot vonná irányítása alá, illetve adná tovább egyetlen vállalatnak egy, a hatályos rendelkezéseknek megfelelő, határozott időre szóló koncessziós szerződéssel.
A javaslat szerint az átadható állami feladatok közé tartozik:
- a kukásautós lakossági vegyes és szelektív hulladékgyűjtés
- a lomtalanítás
- a szállítás
- a hulladék előkezelése
- vagy azoknak a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást biztosító létesítményeknek és tárolók a fenntartása és üzemeltetése, amelyeket korábban az önkormányzatok által megbízott társulások működtettek.
A javaslatban emellett szó esik arról is, hogy a kormány meghatározott termékekre vonatkozóan kötelező visszaváltási díjas rendszert alakítana ki.
Azaz: a javaslat szerint ezzel szeretnék elérni, hogy a visszaváltott termékek újrahasznosításra kerüljenek, illetve létrejöjjön egy olyan országos hulladékgazdálkodási rendszer, amely a csomagoló anyagokból képződött hulladékkal foglalkozik. A visszaváltási díjas rendszer működtetése szintén a koncesszor feladata lenne.
A 24.hu megjegyzi, a törvénymódosítási javaslat viszont nem említi, mindez hogyan érintené azt a 2016-ban létrehozott Hulladékgazdálkodási Zrt.-t, ismertebb nevén állami kukaholdingot, amelynek mindeddig főként az volt az elsődleges feladata, hogy központosítsa a kommunális szemétszállítás díjbeszedését, illetve meghatározza a hulladékgazdálkodási stratégiát.
A hulladékgazdálkodás központosítása mellett a Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a
mobilfizetéses rendszert is egyetlen, központi kézben összpontosítaná.
Az ITM ugyanis szintén szerdán nyújtotta be azt a törvényjavaslatot, amely szerint változhat a mobilfizetéssel elérhető közterületi parkolás, az autópálya használati díj, illetve az útdíj megfizetésének eddigi gyakorlata. Eszerint eltörölnék az elektronikus értékesítést terhelő ún. kényelmi díjat, és helyette kialakítanák a mobil fizetési platform új, koncessziós rendszerben működő rendszerét.
Közleményükben emlékeztetnek, jelenleg a „mobilfizetést”, vagyis az országosan egységes, mindenki számára elérhető elektronikus közszolgáltatás-vásárlást egy állami tulajdonú gazdasági társaság, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. biztosítja.
Az ITM javaslata viszont egyetlen koncessziós rendszert vezet be, így
a mobil fizetési platform üzemeltetését meghatározott időre a koncessziós pályázat nyertese végezheti majd.
Ennek érdekében meghatározza többek között a koncessziós pályázat kiírására jogosultakat, a koncesszió időtartamát, és rögzíti a koncesszió nyertesének fő kötelezettségeit.
Azt is írták, hogy a tervezet szerint a koncessziós pályázat nyertese nem végezhet „kiskereskedelmi” tevékenységet, csak a platform üzemeltetését biztosítja, vagyis a „nagykereskedelmi” feladatokat továbbra is egy piaci szereplő látja el a viszonteladói hálózaton keresztül.
A koncessziós eljárás 2021-ben kezdődhet meg és annak lezárását követően várhatóan 2022-ben indulhat az új modell szerinti működés – tette hozzá az ITM.
(24.hu/MTI nyomán)
(Kiemelt fotó: MTI/Máthé Zoltán)