Bejelentést tett a miniszter.
Nagy Márton kedden bejelentette: a kormány a múlt héten döntött egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről – írta meg az MTI.
Százmilliárdokból fejlesztenék a repülőteret
Mindkét beruházás koncessziós formában valósulhat meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4-1 milliárd euró értékben
– jelentette be keddi sajtótájékoztatóján a nemzetgazdasági miniszter.
A Budapest Ariport utasforgalma az elmúlt években átlagosan 14 százalékkal bővült. Tavaly a pandémia előtti rekordot is megdöntve 17,6 millióra emelkedett, és az idei első négy hónap adatai alapján tovább folytatódhat a növekedés.
2030-ra az utasforgalom meghaladhatja a 20 milliót, míg 2040-re a 35 milliót.
Ilyen nagyságú utasforgalom mellett szükséges a közvetlen kapcsolat kialakítása. A vasút zöld és gyors megoldást jelent, továbbá a repülőtér vonzáskörzete is megnövekedne – fogalmazott.
Nagy Mártonék megkezdték a beruházás előkészítését
A tárcavezető elmondta: a beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött.
A koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
A tervek szerint új nyomvonal csak Kőbánya és a repülőtér között épülne. A légikikötőt az országos vasúti infrastruktúrába kapcsolnák.
A koncessziós beruházásra külföldi és magyar beruházókat várnak.
Hozzátette, hogy a hasonló infrastrukturális beruházások népszerűek nemzetközileg.
Új repülőteret akarnak építeni Nagy Mártonék
Az új cargo repülőtér megépítésére azért van szükség, mert a Budapest Ariport lassan eléri évi 400-450 ezer tonna éves forgalmának felső korlátját. Így az utasszállító forgalom növekedésével már nem jut szabad idősáv a légiáru-forgalom számára.
A kormány 5-6 lehetséges helyszínnel számol, a beruházás már meglévő helyszínen vagy zöldmezős formában is megvalósulhat.
Feltétel, hogy a légikikötő non-stop üzemeljen,
ehhez azonban olyan helyen kell működnie, ami lakókörnyezettől távol esik. Másik fontos szempont a helyszín kiválasztásánál a konnektivitás, a vasúti és közúti infrastruktúra közelsége – tette hozzá.
Mivel a cargo áruforgalom 84 százaléka Ázsiából és az Egyesült Államokból érkezik, és ezen belül 43 százalékban Kínából, elsősorban keleti országokból érkező befektetők részvételére számítanak a koncessziós pályázaton.
A kormány Kínából, a Közel-Keletről, Kazahsztánból vagy Azerbajdzsánból várja a befektetőket, akik nemcsak megépítik, de üzemeltetik is a létesítményt.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a Budapest Airportból kivett 100 milliárd forintos osztalék a költségvetés egyenlegét javítja. A kormány a következő években stabilan 20-30 milliárd forint körüli osztalékjövedelemre számít a repülőtér működtetésből származó nyereségből.