Újabb iparágat visznek csődbe, hogy a végén rátegyék a kezüket?
Romokban a fuvarozóipar, erre az utolsó pillanatban a kormány még egy útdíj-emelést is bejelentett.
Palkovics László az utolsó pillanatig húzta, hogy végre leüljön a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével tárgyalni arról, egyáltalán hogyan maradhat életben az iparág.
Az érdekvédő szervezet elnöke, Szabó György elmondta:
az útdíj-emelésén kívül elképesztő munkaerőhiány és jogosulatlan fuvarozói tevékenységek lehetetlenítik el az ágazatot, nem beszélve a vállalkozókat sújtó egyre nagyobb terhekről.
Nem csak az orvosok menekülnek külföldre. Egyre több magyar kisvállalkozó elégeli meg az áldatlan állapotot és inkább elmegy beosztott sofőrnek külföldre.
A hazai fuvarozók úgy érzik, egyre jobban kiszorulnak a magyar logisztikai piacról. Jelenleg 10 152 árufuvarozással foglakozó cég működik Magyarországon,
902-vel kevesebb, mint két évvel ezelőtt.
Még nagyobb problémát jelent, hogy megszaporodtak a külföldi székhelyű vállalkozások, amelyek az anyaországukban fizetik a közterheket, nem Magyarországon, hiába itt végzik tevékenységüket.
A fuvarozói profit átlagosan 1-2 százalék. Ez is elenyészhet az üzemanyagárak, a karbantartási költségek növekedése, valamint a jövőre tovább dráguló útdíjak és a béremelések miatt.
Ráadásul az elmúlt két évben a kötelező gépjármű-felelősség biztosítások az átlagos évi 300-400 ezer forintról 1-1,2 millió forintra emelkedtek.
Az iparág 90 százalékát kis- és közepes vállalkozások teszik ki, nekik nincs olyan mértékű érdekérvényű képességük, mint a nagyobb társaiknak.
Ha ennek ellenére mégis árat emelnek, jön egy bolgár, szerb, román vagy török cég, aki simán alájuk ígér, mert ezekben az országokban jóval kevesebb közterhet kell megfizetnie a vállalkozásoknak.
Eközben Mészáros Lőrinc pedig épp a kamionos iparban bontogatja szárnyait.
(via Népszava)