Megszólalt a katasztrófát vizsgáló bizottság elnöke.
A genovai autópályahíd először meghajlott, s ezt követően omlott össze – közölte a sajtóval hétfőn Roberto Ferrazza, a katasztrófa okait vizsgáló bizottság elnöke.
A jelenlegi adatok arra utalnak, hogy a genovai Morandi-híd összeomlását vagy egy feszítőkábel elszakadása okozhatta, vagy a szerkezet egyik betontalpának meglazulása.
A híd közelében lévő biztonsági kamerák is a híd tartókábeleinek elszakadását rögzítették.
Ferrazza szerint a híd „először elfordult, meghajlott és utána omlott le”.
Elmondta: ezt bizonyítja, hogy a híd vasbeton elemei zuhanás közben 180 fokos szögben megfordulva értek földet.
Közölte:
a híd kilencedik pillére feletti ferdekábel szakadhatott el,
ami a hídtest, majd ugyanennek a pillérnek is omlását okozta.
Ha viszont a híd betontalapzatától indult az omlás, akkor ez először szintén a kábelt szakította el, majd a pillért dönthette le.
A szakértő szerint az esetleges szakadást az 51 éves híd elavultsága, az időjárás okozta szennyeződés – például a tenger közelsége miatti sólerakódás -, valamint az utóbbi években megnövekedett járműforgalom is okozhatta.
A Morandi-hídon évente több mint 25 millió gépjármű haladt át – a harminc évvel ezelőtti forgalom négyszerese.
A hidat használó autósok szerint köztudott volt, hogy a híd „recseg és mozog”, az autósok akárhányszor átkeltek a hídon, alig várták, hogy a végére érjenek.
(Index nyomán)