Kicsit megszaladt: 6,9-ből lett 11 milliárd.
6,9 milliárd forintra becsülték a bicskei vasútállomás felújítását, de „valahogy” 11 milliárd lett belőle
6,9 milliárd forintra becsülte a bicskei vasútállomás fejlesztésének költségét a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) még 2021 májusában – írta meg az Átlátszó.
A tervek szerint a kivitelező feladata nem csupán a részletes tervek elkészítése volt, hanem többek között:
- új utak építése, a meglévők átépítése,
- egy nyolcállásos buszvégállomás kialakítása,
- egy 136 férőhelyes P+R parkoló megépítése,
- egy vasúti felüljáró felújítása és egy új támfal építése,
- egy új körforgalom létesítése,
- gyalogos- és kerékpárút kialakítása,
- a vasúti gyalogos aluljáró meghosszabbítása,
- valamint közművek, közvilágítás és egy vasúti rakodórámpa kiépítése is szerepel a beruházásban – sorolták.
Felbukkant Mészáros Lőrinc, már 11 milliárd a bicskei vasútállomás felújítása
Bár a bicskei vasútállomás felújítását eredetileg 6,9 milliárd forintra becsülték (!), a projektet végül senki nem vállalta ennyiért. A „legkedvezőbb” ajánlatot
a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. nyújtotta be 10,7 milliárd forintért,
alvállalkozóként pedig bevonta a Szíjj Lászlóhoz köthető Duna Aszfalt Zrt.-t, valamint Mészáros testvérének cégét, a Híd-Tám Kft.-t is – részletezték.
Kapcsolódó: Sosincs vége: Durván elkezdett gazdagodni Mészáros Lőrinc öccse
A költségek azóta tovább emelkedtek: a kivitelezés már több mint 11,8 milliárd forintot emésztett fel, miután a közbeszerzési értesítő szerint
az eredeti szerződést nettó 1,15 milliárd forinttal módosították.
A drágulás okaként előre nem látható körülményeket jelöltek meg.
„A módosítások olyan körülmények miatt szükségesek, amelyet a kellően gondos vevő előre nem láthatott”
– fogalmaztak.
Állítják: az ukrajnai háború miatt emelkedtek a költségek
A V-Híd Zrt. 2022 novemberében jelezte az illetékes minisztériumnak, hogy az eredetileg vállalt összegnél többre van szükség a kivitelezéshez, majd
2023 novemberében további nettó 2,6 milliárd forintos kiegészítő támogatást igényelt. A hivatalos indoklás szerint
a költségnövekedést az orosz–ukrán háborúval összefüggő gazdasági hatások okozták (!),
amelyek a „rendes üzleti kockázatot” meghaladó kiadásokat jelentettek a kivitelező számára.
Megjegyezték, a kormány 2023-as rendelete szerint ilyen esetekben a vállalkozóknak lehetőségük van kezdeményezni a szerződésmódosítást, a többletköltségek legfeljebb felét pedig állami – ebben az esetben EU-s – forrásból térítik meg.