Pintér Sándor minisztériuma a kompetenciaméréseket osztályzattá alakítaná, ami a felvételikbe is beleszámítana.
Érdemjeggyé alakítanák a 2025. március 1-je után megírt kompetenciamérések eredményeit, ezek pedig
a középiskolai felvételibe is beleszámítanának.
Erről szól a kormány új rendelettervezete, amit február 26-ig lehet véleményezni, de már hatalmas vitát váltott ki a szakma köreiben – szúrta ki szerdán a penzcentrum.hu.
Kapcsolódó: Pintér Sándor belelendült: Újabb teszteket talált ki az iskolásoknak a már meglévők mellé
Azt akarják, hogy a diákok a kompetenciamérésre koncentráljanak
A kormány érvei szerint a változtatás célja, hogy növelje a mérések jelentőségét és ösztönözze a diákokat a jobb teljesítményre. Ám szakemberek és szülői szervezetek szerint
ez hátrányosan érintheti a tanulókat.
A változtatás pedig jelentősen megnövelné a kompetenciamérés szerepét az oktatási rendszerben.
A társadalmi véleményezésre egy hét áll rendelkezésre, garancia pedig így sincs arra, hogy ezeket a véleményeket a kormány ténylegesen figyelembe is venné.
Pintér Sándor belügyminiszter javaslata szerint az, hogy érdemjeggyé alakítják a kompetenciamérések eredményeit, ösztönözné a tanulókat, hogy
„maximális figyelmet és erőfeszítést fordítsanak a teszt kitöltésére”.
Duplán számítana az év végi osztályzatban
A tervezet szerint
a méréseken nyújtott teljesítményt osztályzatokkal értékelnék,
és az eredményeket pedig beszámítanák a középfokú felvételi pontszámokba is. A kompetenciamérés eredménye alapján kapott érdemjegy
az év végi osztályzat megállapításakor dupla súllyal esne latba.
Az új szabályozást először a 2025/2026-os tanév középfokú felvételi eljárásánál alkalmaznák. Így a 2025. március 1-je után megírt országos mérések eredményei már beszámítanának a tanulmányi eredménybe.
Tiltakozik a szakszervezet
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) már február elején tiltakozott a kompetenciamérés osztályzattá alakítása ellen. Azt írták, hogy ez az eljárás igazságtalan lenne, hiszen a kompetenciamérés nem a tanulók minősítésére,
hanem az iskolák értékelésére és az oktatás hatékonyságának mérésére szolgál.
Jelezték, hogy az esélyegyenlőtlenségeket is csak tovább növelné. Hozzátették: a világban az intézkedéssel ellentétes tendencia figyelhető meg. Egyre inkább a motivációs szerep kerül előtérbe a tanulók értékelésében,
nem pedig a szigorú osztályzatok.
A PSZ bejegyzését itt olvashatod:
(Pedagógusok Szakszervezete PSZ/Facebook)