Pintér Sándorék megint a gyermekeken kísérleteznek: Nem lesz köszönet a hatalmas változásokban

Pintér Sándor minisztériuma a kompetenciaméréseket osztályzattá alakítaná, ami a felvételikbe is beleszámítana.

Érdemjeggyé alakítanák a 2025. március 1-je után megírt kompetenciamérések eredményeit, ezek pedig

a középiskolai felvételibe is beleszámítanának.

Erről szól a kormány új rendelettervezete, amit február 26-ig lehet véleményezni, de már hatalmas vitát váltott ki a szakma köreiben – szúrta ki szerdán a penzcentrum.hu.

Kapcsolódó: Pintér Sándor belelendült: Újabb teszteket talált ki az iskolásoknak a már meglévők mellé

Azt akarják, hogy a diákok a kompetenciamérésre koncentráljanak

A kormány érvei szerint a változtatás célja, hogy növelje a mérések jelentőségét és ösztönözze a diákokat a jobb teljesítményre. Ám szakemberek és szülői szervezetek szerint

ez hátrányosan érintheti a tanulókat.

A változtatás pedig jelentősen megnövelné a kompetenciamérés szerepét az oktatási rendszerben.

A társadalmi véleményezésre egy hét áll rendelkezésre, garancia pedig így sincs arra, hogy ezeket a véleményeket a kormány ténylegesen figyelembe is venné.

Pintér Sándor belügyminiszter javaslata szerint az, hogy érdemjeggyé alakítják a kompetenciamérések eredményeit, ösztönözné a tanulókat, hogy

„maximális figyelmet és erőfeszítést fordítsanak a teszt kitöltésére”.

Duplán számítana az év végi osztályzatban

A tervezet szerint

a méréseken nyújtott teljesítményt osztályzatokkal értékelnék,

és az eredményeket pedig beszámítanák a középfokú felvételi pontszámokba is. A kompetenciamérés eredménye alapján kapott érdemjegy

az év végi osztályzat megállapításakor dupla súllyal esne latba.

Az új szabályozást először a 2025/2026-os tanév középfokú felvételi eljárásánál alkalmaznák. Így a 2025. március 1-je után megírt országos mérések eredményei már beszámítanának a tanulmányi eredménybe.

Tiltakozik a szakszervezet

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) már február elején tiltakozott a kompetenciamérés osztályzattá alakítása ellen. Azt írták, hogy ez az eljárás igazságtalan lenne, hiszen a kompetenciamérés nem a tanulók minősítésére,

hanem az iskolák értékelésére és az oktatás hatékonyságának mérésére szolgál.

Jelezték, hogy az esélyegyenlőtlenségeket is csak tovább növelné. Hozzátették: a világban az intézkedéssel ellentétes tendencia figyelhető meg. Egyre inkább a motivációs szerep kerül előtérbe a tanulók értékelésében,

nem pedig a szigorú osztályzatok.

A PSZ bejegyzését itt olvashatod:

(Pedagógusok Szakszervezete PSZ/Facebook)

Valódi Hírek