Egy év alatt 51 százalékkal esett vissza a hazai akkumulátorgyártás mértéke.
2023 és 2024 decembere között összesen 5,3 százalékkal, munkanaphatástól megtisztítva
6,4 százalékkal esett vissza a hazai ipar
– derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön közzétett adataiból.
Ennél is sokkolóbb adat, hogy mindössze egy hónap alatt, novemberről decemberre is 1,8 százalékkal zsugorodott a magyar ipari termelés.
Egész évet nézve, 2024-ben az ipari termelés mértéke 4 százalékkal volt kevesebb, mint 2023-ban.
Az igazán brutális adatokat a KSH is csak a részletes statisztikák között rejtette el. A járműgyártás – amire a magyar gazdaság erősen épül – ugyanis összességében
21 százalékkal esett vissza egy év alatt.
Ezen belül a közúti gépjármű gyártása 30, a közúti jármű alkatrészeinek gyártása 17,5 százalékkal csökkent.
És csak ezután jön az igazi feketeleves:
az akkumulátor, szárazelem gyártásának mértéke 51 százalékkal zsugorodott.
Ez azt jelenti, hogy az akkumulátorgyártás feleakkora mértékű volt 2024 decemberében, mint 2023 utolsó hónapjában.
A fenti adatok súlya akkor érthető meg igazán, ha látjuk, hogy teljes magyar ipar értékesítésének 62 százaléka külföldön történik, a feldolgozóipar – ahová a jármű- és akkumulátorgyártás is tartozik – pedig 73 százalékban exportra termel. A feldolgozóipar exportja összességében 6,2 százalékkal volt kisebb, a járműgyártásé pedig 9,9 százalékkal esett vissza egy év alatt.
Szerencsére közölt jó hírt is a KSH: a halfeldolgozás és -tartósítás mértéke 216 százalékkal nőtt egy év alatt. Igaz, ennek súlya csekély a magyar gazdaságban, de ez a terület torony magasan rekorder volt a tavalyi évben.