Kényszerű kompromisszumnak tűnik Lázár János terve a vasútfejlesztés kapcsán.
Magyarország svájci motorvonatokat vásárolhat, amelyeket elsősorban vidéki nagyvárosi térségekben használnának majd.
Lázár János megszellőztette vasútfejlesztés kapcsán megalkotott „nagy” tervét
„Folyamatosan tárgyalok a svájciakkal. Komoly esély van rá, hogy Magyarország jelentős motorvonatflottát fog vásárolni az alpesi országból”
– árulta el a napokban Lázár János a Boonnak adott interjújában, hogy honnan szerezne be vonatokat a MÁV.
A vg.hu úgy tudja, az építési és közlekedési miniszter szerint előrehaladott tárgyalások zajlanak Svájccal. A gazdag alpesi országban tízévente lecserélik a járműparkot, így fiatal és jó állapotú vonatokhoz juthat a MÁV.
Vidéki fókusz, de nem teljes reform
A beszerzés célja a régi V43-as (Szili) mozdonyok és BHV-személykocsik kiváltása, de a mellékvonalakon közlekedő elavult Bzmot (Piroska) vonatok továbbra is forgalomban maradnának, mivel a tervezett beszerzés nem lenne elegendő a teljes cserére.
A MÁV már korábban is vásárolt Stadler FLIRT- és KISS-motorvonatokat, és a svájci vasútnál jelenleg feleslegessé váló vonatok között is találhatók ezekkel kompatibilis típusok. Ilyenek például Stadler GTW- és a Siemens Desiro-motorvonatok.
Az átalakítás azonban költséges lehet, mivel Svájcban a vasút 15 kilovoltos áramrendszert használ, míg Magyarországon 25 kilovoltos a szabvány, így
a járművek honosítása pluszköltséggel járna.
A kormány eddig Budapest környékére összpontosította a vasútfejlesztést, de a vidéki igények növekedése miatt változás várható. A gördülőállomány korszerűsítésére
800 milliárd forintot terveznek költeni.
IC-vonalak és vontatási problémák
Emellett az IC-vonalakon is komoly problémák vannak, a járműpark elavult, az IC plusz-program akadozott, és a Vectron-mozdonybeszerzést leállították.
Jelenleg az Alstrom Astrid-mozdonyok bérlése merült fel, de ezek 30 évesek, így csak ideiglenes megoldásként számolnak velük. Az Orbán-kormány még nem döntött arról, hogy tömeges személykocsi-beszerzésre kerüljön-e sor.
Szintlépés, de nem a probléma megoldása
Lázárék fejlesztési próbálkozása inkább egy kényszerű kompromisszumnak tűnik, mint egy átfogó, hosszú távú megoldásnak. A svájci használt motorvonatok beszerzése valamilyen szinten valóban előrelépés lehet a MÁV számára, de
nem oldja meg a legnagyobb problémákat, csak részleges javulást hozhat.
A magyar vasút valódi modernizációjához nemcsak használt vonatok beszerzésére, hanem új járművek vásárlására, infrastruktúra-fejlesztésre és hosszú távú stratégiára lenne szükség.
(vg.hu nyomán)
Kapcsolódó:
Mi történt? Szívrohamot kaphat Lázár János, ha megtudja, hogy mi a frászt művelt a MÁV