Fontos ügyfeleket érintő változások lépnek életbe az MVM kikapcsolási moratóriuma után.
Változások lesznek az MVM kikapcsolási moratóriuma lejártával
2024. november 29. és 2025. január 5. között van érvényben az MVM kikapcsolási moratóriuma. Bár ez azt jelenti, hogy a szolgáltató ebben az öt hétben egyetlen lakossági ügyfelénél sem kapcsolja ki az áramot és a földgázt, azonban hétfőtől változások lesznek:
a kikapcsolási moratórium végével az adósoknak ismét szembe kell nézniük a várható következményekkel
– hívta fel a figyelmet a hóvége.hu.
Az elmúlt évekhez hasonlóan az MVM kikapcsolási moratóriuma a 2024/2025-ös időszakban is a védett ügyfelekre, valamint azokra a lakosokra vonatkozott, akiknek 60 napon túli számlatartozásuk van. Védett ügyfélnek – más néven védendő fogyasztónak – minősülnek a szociálisan rászorulók, valamint a fogyatékkal élők. A több mint öt hétig tartó moratórium ideje alatt a tartozással rendelkező ügyfelek némi haladékot kaptak, ám hétfőtől ismét fennáll a veszélye, hogy kizárják őket a szolgáltatásból (!).
Ezekben az esetekben kapcsolhatják ki a szolgáltatást
Azt írták, a gáz- és villamosenergia-szolgáltatás kikapcsolására hasonló szabályok vonatkoznak. Amennyiben az alábbiak fennállnak, abban az esetben kikapcsolják a szolgáltatást:
- A felhasználó 60 napon túl nem tett eleget fizetési kötelezettségének.
- Nem volt eredményes a fogyasztó részéről kezdeményezett egyeztetés a fizetési haladékról vagy a részletfizetési lehetőségről.
- A szolgáltató a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről legalább kétszer írásban értesítette a fogyasztót.
- A szolgáltató felhívta a fogyasztó figyelmét a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekre, valamint villamosenergia- és földgázszolgáltatás esetében az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségére – sorolták.
A fogyasztókra terhelik az összes költséget
Felhívták rá a figyelmet, fontos tisztában lenni azzal, hogy az MVM-nél már az is késedelemnek minősül, ha a fogyasztó nem rendezi a számlát a feltüntetett fizetési határidőig. Ettől a naptól kezdve ugyanis a szolgáltató késedelmi kamatot számít fel, amelynek mértéke a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamat. Késedelmes fizetés esetén az ügyfelek felszólítást kapnak, amelyet a szolgáltató levélben vagy e-mailben küld ki. Ennek költségeit – még az e-mailes értesítés díját is –
a fogyasztónak kell állnia.
Amennyiben a fizetés továbbra is elmarad, a szolgáltató tértivevényes felszólító levelet küld, amelyben értesítik az ügyfelet a szolgáltatás kikapcsolásának szándékáról. A levél tartalmazza a hátralék pontos összegét, valamint egy új fizetési határidőt. Ha a tartozás rendezése a megadott határidőt követő 60 napon belül sem történik meg,
a szolgáltató értesítheti az illetékes társaságot a kikapcsolásról.
A ki- és visszakapcsolás költségei jelentősek: az E.ON például áram esetén több mint 40 ezer forintos díjjal számol, amelyhez még hozzáadódnak a késedelmi kamatok és a felszólítási díjak is, amelyeket szintén az ügyfélnek kell megfizetnie.
Ha rezsitartozásunk van, érdemes mielőbb felkeresni a szolgáltatót, mert együttműködés esetén nagyobb eséllyel kaphatunk segítséget.
Lehetőség van fizetési haladék (maximum 30 nap), részletfizetés vagy átütemezés igénylésére, azonban ezek mindegyike évente csak egyszer igényelhető. A kérelmeket online, telefonon vagy személyesen lehet benyújtani. Azonban fontos, hogy az ügyfelek teljes mértékben betartsák a megállapodás feltételeit, különben
a teljes tartozást egy összegben kell rendezniük, a szolgáltatást kikapcsolhatják, és végrehajtási eljárás is indulhat.
Mi a teendő tartozás esetén?
Közölték, ha tartozásunk van, lehetőségünk van halasztási vagy részletfizetési kérelmet benyújtani a szolgáltatóhoz. Az alábbi lehetőségek közül választhatunk:
- Fizetési határidő kitolása: ha tudjuk, hogy késni fog a bevételünk, kérhetünk 1-2 hónapos fizetési halasztást.
- Fizetési átütemezés: ha nehezebb hónapok várhatók váratlan kiadások miatt, úgy lehetőség van arra, hogy a tartozást részletekben, több hónap alatt rendezzük.
- Részletfizetés: ezt akkor érdemes kérni, ha csak kisebb összegeket tudunk havonta befizetni. Az aktuális számlát ilyenkor nem egy összegben, hanem több hónapra elosztva rendezhetjük.
A kérelem benyújtása
Részletfizetési vagy halasztási kérelmet háromféle módon lehet benyújtani:
- Online: Az MVM online ügyfélszolgálatán vagy az MVM Next mobilalkalmazáson keresztül. A döntésről e-mailben kapunk értesítést.
- Telefonon: Az MVM ügyfélszolgálatát hívva (+36-20, +36-30, +36-70, +36-1), azonosítás után részletes tájékoztatást kapunk a teendőkről.
- Személyesen: Ügyfélszolgálati irodában. Ezt különösen bonyolult esetekben érdemes választani.
Kapcsolódó:
Hatalmas változás az MVM-nél: Januárban teljesen megvariálják a fizetési rendszert
Riasztották a felhasználókat: Minden ügyfelet érintő rezsibejelentést tett az MVM