Mi folyik itt? Lázár János súlyos bejelentést tett az általa végzett rombolás után

Lázár János bejelentése vajon mennyire vehető komolyan az általa végzett rombolás után.

Az állami (közlekedési) beruházásokról, uniós forrásokról, a mini Dubajról, valamint a Fudan Egyetemről is szó volt az ATV Egyenes beszéd című műsorának hétfői adásában. A vendég Lázár János építési és közlekedési miniszter volt.

Állami beruházások és uniós források

Míg a kormány azt mondja a következő évekről, hogy komoly gazdasági növekedést vár, elemzők állítása szerint azonban mégis több olyan beruházást leállították – forráshiányra hivatkozva –, amelyek előre vitték volna a gazdaságot. Arra a kérdésre, hogy honnan lesz forrás, Lázár kitérő választ adott; azt felelte:

amit elkezdtek építeni, azt befejezik.

Lázár szerint nagyon nehéz feladata volt, amikor 2022-ben visszatért a politika élvonalába. Szerinte Orbán azért kérte meg őt, mert

nem kezdő politikussal akarta a feladatot elvégeztetni.

„Az én tárcám 6 ezer milliárdnyi új beruházást és folyamatban lévő beruházást is kezel. Tehát 11 milliárdból 5 ezer milliárdot megszüntettünk, és kb. a másik felét meghagytuk”

– húzta alá Lázár, hozzátéve, hogy az állami beruházások lassabban haladnak, mint korábban. A magánberuházásokról (jelesül a lakásépítésekről) szólva azt mondta, azokra minden támogatást megad a kormány.

Lázár a befagyasztott uniós forrásokkal kapcsolatban azt mondta, hogy folyamatosan tárgyalnak Brüsszellel. Szerinte alapvetően politikai okok miatt tartják vissza a pénzeket. A miniszter leszögezte: egy országtól nem lehet indoklás nélkül megvonni azt, ami jár: elmondása szerint

előbb vagy utóbb Magyarország megkapja az uniós forrásokat.

Fudan Egyetem és a mini-Dubaj

A kínai Fudan Egyetem is szóba került. Erről azt mondta: megállt ez a projekt, de nem tudja még, mi lesz a sorsa. A miniszter kiemelte, hogy jelenleg vita van arról, hogy

a Fudan tervezett helyére visszakerülhet a Diákváros koncepció.

A mini-Dubajról is kérdezték. Lázár leszögezte, hogy csak akkor építkeznek, ha jó lesz, és erősíti Budapestet, de nem mindenáron akarnak építkezni. A mini-Dubaj tervezett helyén jelenleg 300 ezer köbméternyi szemét van, rengeteg a teendő. A miniszter arra a kérdésre, hogy Karácsony Gergellyel együttműködne-e, nem válaszolt sem igennel, sem nemmel, diplomatikusan csak annyit mondott: „mindenkivel” hajlandó együttműködni.

Vasút

Hétfőn robbant a hír, miszerint az Orbán-kormány 99 évre magánkézbe adná a főpályaudvarokat. Lázár ezzel kapcsolatban elmondta, hogy azt szeretné, ha

2026-ig az összes pályaudvaron történne valami – vagyis valamilyen fejlesztés megvalósulna.

Szerinte vannak olyan pályaudvarok, amelyeket át lehetne alakítani kereskedelmi központokká. A miniszter elmélete szerint maradna a vasúti funkció, de a feleslegesen üresen álló területeket lehetne kereskedelmi céllal hasznosítani. Itt Bécset említve arról beszélt, ott már plázajelleggel működnek a pályaudvarok. Megjegyezzük: Lázár egyébként néhány éve egy videóban ócsárolta az osztrák fővárost.

Lázár leszögezte, nem lesz privatizáció a projekt során.

„A Müpát Demján Sándor építette. Tehát létezik a magántőke és a magyar állam között olyan együttműködés, amellyel a magyar emberek jól járnak. Korábban a magyar vasutat magántőke építette, csak államosították 80 évvel később”

– fogalmazott Lázár, hozzátette azt is, hogy nem fogják bezárni a Déli pályaudvart sem.

A MÁV küszködése

Lázár szerint a közlekedés mindig veszélyes üzem volt. Szerinte a Magyar Államvasutakba invesztálni kell:

„pénzt kell végre költeni 35 év után az ország közlekedési rendszerére”

– jelentette ki a miniszter. Ő ugyanakkor elismerte, hogy több beruházást is lehúzott a beruházási listáról, de megmagyarázta azt is, szerinte ezt jogosan tette.

Lázár szerint olcsóbbá tették a közlekedést azért, hogy azt többen használják. Elmélete szerint most tudja megszerezni azokat a forrásokat, amelyeket a hasznos fejlesztésekre lehet költeni.

„Nem szoktam elkótyavétyélni azt a vagyont, ami rám van bízva: szaporítom és gyarapítom. Következésképpen itt is az fog történni, hogy úgy fogunk pénzt elkölteni, hogy

magyar buszokat, magyar vasúti kocsikat fogunk vásárolni”

– mondta Lázár, aki azt ígérte, hogy 2025-ben újra be fog jelenteni valamit.

A miniszer beszélt Magyar Péterről is. A Tisza Párt elnökéről azt mondta, komolyan kell venni az általa jelentett veszélyt. Lázár elmondta: személyesen is ismeri Magyar. A Magyar Péter-jelenségről azt mondta, hogy nem a volt igazságügyi miniszter volt férje hozta el a csodát, hanem

a Fidesz követett el hibát a kegyelmi botrány kapcsán.

Nézd meg a Lázárral készült teljes interjút:

(ATV/YouTube)

Kapcsolódó cikkünk:

Súlyos botrány robbant ki hétfőn: Lázár János hazudott az Orbán-kormány vészjósló tervéről

Valódi Hírek