Durvul a krízis a MÁV-nál: Leállhatnak a vonatok?

Nagy a mozdonyvezető-hiány a MÁV-nál, megszólalt a szakértő.

Komoly mozdonyvezető-hiány lépett fel a MÁV berkeiben

Azért késett egy órát a tatai vonat, mert a mozdonyvezetőnek lejárt a munkaideje, így félúton kiszállt a járműből – számolt be az Index egyik olvasója. Az eset még a MÁV-nál is kuriózum számba megy, de a jövőben akár mindennapossá is válhat a probléma. A lap az ügyben Barsi Balázshoz, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) elnökét kérdezte, hogy értékelje a helyzetet.

Fontos rögtön leszögezni, hogy a mozdonyvezető a jogszabályoknak megfelelően járt el:

Saját magát és az utasokat is veszélybe sodorhatta volna, ha elmegy Budapestig.

Tehát helyesen döntött, amikor félbehagyta az utat, hiszen a mozdonyvezetők legfeljebb „csak” 12 órát dolgozhatnak egyhuzamban, amiből maximum „csak” 10 órát tölthetnek vezetéssel. Ezt csak extrém vis major helyzetben, a munkáltató utasítására léphetik át – jegyezte meg Barsi.

„Azért fordulhat elő ilyen, mert a mozdonyvezető szolgálata alatt, a nap folyamán többször késett a vonat”

– vélekedett a MOSZ elnöke, bár a konkrét esetet nem ismeri.

Hozzátette, hogy pontosan az ilyen késések miatt tervezik 10 órásra a maximum megengedett vezetési időt. Úgy látszik, ezúttal ez is kevés volt.

Idén ez már a sokadik alkalom, hogy a vonat megállt félúton

Nyáron 5-6 esetről számoltak be, de korábban is előfordult, hogy út közben járt le a mozdonyvezető munkaideje. Egy 2020-as újpesti eset után a MÁV közleményben mentegetőzött: azt írták, hogy vizsgálatot fognak elrendelni, hogy ilyen soha többé ne fordulhasson elő. Aztán mégis.

Barsi Balázs szerint az előző néhány hónapban azért vettek rossz irányt a dolgok, mert az állami vasúttársaságnál

rosszul tervezik meg a mozdonyvezetők beosztását.

Túl sok vonatot próbálnak besűríteni a munkaidejükbe. Ennek oka nyilvánvalóan a mozdonyvezető-hiány.

A lehető legtöbb munkát megpróbálják kifacsarni a mozdonyvezetőkből

Ha a mozdonyvezető már látja, hogy a szolgálati ideje alatt nem fogja elérni a célállomást, akkor köteles tájékoztatni a személyzetirányítókat, hogy a vezetési ideje várhatóan veszélyeztetni fogja a menetrend szerinti vonatforgalmat.

„A személyzetirányítóknak elvileg ennek figyelembevételével kell kezelniük a helyzetet, de előfordulhat olyan, hogy nem áll rendelkezésre mozdonyvezető, aki átveheti a járatot”

– fejtette ki a szakszervezeti elnök.

Barsi Balázs kiemelte, hogy a mozdonyvezetők ilyen helyzetekben áldozatok, mivel nem tudnak tovább közlekedni, a beosztásuk viszont nem rajtuk múlik, mégis

nekik kell az utasok dühét elszenvedniük.

Előzmény:

Lejárt a munkaideje, otthagyta az utasokat Bicskénél a mozdonyvezető

Valódi Hírek