Lecsaptak a Sheinre: hazudtak a fenntarthatósággal kapcsolatban
Az olasz versenyhatóság vizsgálatot indított az ellen a dublini székhelyű cég ellen, amely a Shein honalpját és alkalmazását üzemelteti. A vizsgálat tárgyát a Shein ultra-fast-fashion ruhamárka környezetvédelem mellett tett állításai képezik, ezek ugyanis jó eséllyel hamisak.
Mi is az a Shein?
A Kínában alapított Shein nem csak olcsó ruháiról ismert, hanem arról is, hogy a ruhák előállítása során mind a normális munkakörülményekre, mind a környezetvédelmi szempontokra magasról tesz. Ezt persze a cég igyekszik az ilyesmire egyre érzékenyebb
vásárlói előtt titkolni.
Az olyan reklámokat, amelyekben a gyártó cég látszólag elköteleződik a fenntarthatóság mellett, azonban ez csak üres frázis, hívják „greenwashingnak”, azaz „zöldre mosásnak”.
Az Európai Unió szeretne
keményen fellépni a megtévesztő üzleti taktika ellen,
így Európa szerte indítottak vizsgálatokat, míg a Shein a londoni tőzsdén szeretné jegyeztetni a részvényeit.
Csúnyán átverte a Shein a vásárlóit
A vizsgálat ezesetben az Infinite Styles Services Co. Limited ellen indult, és azzal vádolja a Shein webhelyeinek üzemeltetőjét, hogy
„általános, homályos, zavaró és/vagy félrevezető környezetvédelemmel kapcsolatos állításokat tett, amelyekkel pozitív képet próbál közvetíteni ruhái gyártásáról és kereskedelmi fenntarthatóságáról”
– áll a versenyhivatal közleményében.
A Shein kijelentette, hogy
„készen áll az illetékes olasz hatóságokkal való nyílt együttműködésre, és megadja nekik a szükséges támogatást és információkat ahhoz, hogy a a kérdéseikre választ kapjanak”.
A divatcég két esetben is olyat mondott, amit nem tud sehogyan sem alátámasztani. Honlapjukon az „evoluSHEIN” kollekciójukról közölt információk félrevezethetik a fogyasztókat. Ők ugyanis „zöld” anyagokról beszélnek, miközben a ruhákhoz felhasznált szövetek egyáltalán nem újrahasznosíthatók. A szintetikus anyagokból készült ruhák a világ hulladékproblémájának mostanra már tetemes részét teszi ki, ugyanis a fast fashion boltok olyan olcsón árulják a ruháikat, hogy a vevő jobban jár, ha újat vesz hetente, mintha javíttatná vagy tisztíttatná őket.
Emelett gond merült fel azzal kapcsolatban is, hogy a vállalat olyan állításokat tett, amelyek arra utaltak, hogy elkötelezettek lennének a szén-dioxid kibocsátásuk csökkentésében. Ezzel szemben a 2022-23-as jelentéseikből az látszott, hogy a károsanyag kibocsátásuk nőtt, nemhogy csökkent volna az előző évekhez képest.