Változik az orvosi ügyelet rendszere Budapest területén is.
Az elmúlt években kész káosz volt az ügyeleti rendszer, alig lehetett megtudni, hol van éppen ügyelet az adott időszakban. Ez most megváltozik. Nem kell többet keresgélni az ügyeleti hívószámot. Nem a lakcímkártya alapján fognak dönteni az ellátási helyről.
Központi elérhetőségen lehet október 1-jétől háziorvosi ügyeleti
segítséget kérni Budapesten. A Magyar Orvosi Kamarának (MOK) ettől függetlenül sok aggálya van.
Vannak kétségek, de az OMSZ szerint Budapest területén is helytáll majd az orvosi ügyelet új rendszere
Csató Gábor, az az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója azt mondta, hogy a tapasztalatok szerint az új ügyeleti rendszer már bevált a vármegyékben is. Azt pedig most a budapestiek igényeihez is hozzáigazítják – írta az Index.
Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyi államtitkára és Csató Gábor szeptemberben jelentették be, hogy októbertől
Budapest is csatlakozik az új ügyeleti rendszerhez.
Ezért már a mentőszolgálat lesz a felelős.
Így október elsejétől Budapesten 15 helyszínen lesznek ellátóhelyek, három speciális gyermekellátóhely (a Heim Pál Gyermekkórház, a Szent János Kórház és a XIII. kerület Révész utcai rendelő). Emellett pedig
14 mobil ügyeleti egység is működni fog.
Ezek, ha kell, házhoz is kimennek a beteghez.
Így lesz elérhető az orvosi ügyelet Budapest városában
Hétköznap délután
4 órától este 10 óráig,
hétvégén és ünnepnapokon pedig
reggel 8 óra és délután 2 óra között
a körzetekben dolgozó háziorvosok fogadják a betegeket az ügyeleti pontokon, azután pedig a mentők biztosítják a sürgősségi ügyeletet.
Október 1-jétől Budapesten az alapellátási ügyeleti rendszer egységesen a
1830-as központi számon lesz elérhető.
Így indult
Az új ügyeleti ellátási rendszer 2023. február 1-jén indult el fokozatosan az országban. 2024. február 1-jén csatlakozott Pest vármegye is. Azt is felmérték azóta, hogy a teljes budapesti lefedettség érdekében hol érdemes kialakítani az ügyeleti pontokat. Fontos szempont volt, hogy tömegközlekedéssel 30–60 percen belül és gépjárművel 15–30 percen belül el lehessen érni ezeket.
Csató Gábor szerint a rendszer egyik előnye, hogy eltűnnek a megye-, kerület- és városhatárok: amennyiben szükséges, a beteget arra az ellátóhelyre irányítják, ami hozzá a legközelebb van. Például, ha valaki Győrből éppen Budapesten tartózkodik, és ügyeleti időben ellátásra szorul, akkor azt a fővárosban is megkaphatja. Innentől
nem a lakcímkártya alapján döntenek a betegek ellátásáról.
Hogy működik?
Október 1-jétől Budapesten
0–24 órában elérhető lesz a 1830-as központi ügyeleti szám.
Így nem kell keresgélni, hogy mi az ügyeleti hívószám. A beteg egy menürendszeren keresztül irányítószámmal tudja beazonosítani magát, így derül ki, melyik a hozzá legközelebb álló ügyeleti terület, ellátóhely. Ezt követően a rendszer a kezelőhöz kapcsolja.
A hangot rögzítik minden hívás esetében, a jelenlegi szabályozás szerint harminc évig őrzik meg a felvételeket. A visszakereshető hívás alatt
a mentőszolgálat szakembere felméri a beteg állapotát,
és az adott helyzetre a legmegfelelőbb megoldást kínálja. Ez lehet:
- telefonos tanácsadás,
- ellátóhelyre irányítás,
- de ügyeletes orvost is küldhetnek a beteghez,
- vagy sürgős esetben mentőautót is riasztanak hozzá.
– foglalta össze a portál.
Azaz nem a betegnek kell keresgélnie a megfelelő ellátást. A szakorvos így receptet is fel tud írni, ezt feltölti az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe (EESZT). A beteg a tajszám alapján ki tudja váltani a készítményt a gyógyszertárban.
A Magyar Orvosi Kamara javaslatára 15 ügyeleti helyszín lesz a jelenlegi 23 helyett. Az alapellátási ügyeleteken kívül még két olyan pont lesz – Budán és Pesten is –, ahol napközben ügyeleti ellátást biztosítanak azoknak, akiknek nincs Budapesten háziorvosuk és halaszthatatlan ellátási igényük van.
Azt állítják: a vármegyékben alacsony a várakozási idő
A portálnak Csató Gábor elmondta, a 1830-as számon a legfrissebb vármegyei adatok alapján az
átlagos várakozás 49,68 másodperc.
A budapesti átállás miatt bővítették is a kapacitásaikat. Fontos, hogy
„csak akkor hívják a 1830-as számot, ha valóban ügyeleti panaszuk van. Ha csak azért hívnak minket, hogy kipróbálják, működik-e a szám, akkor azzal másokat akadályoznak”
– mondta a portálnak az OMSZ főigazgatója.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy az ügyeleti hívás nem sürgősségi hívás:
„Ha valakinek életveszélyre utaló panaszai lennének, vagy egészségügyi vészhelyzet állna elő, akkor továbbra is a 112-es hívószámon tegyen bejelentést”
– hangsúlyozta.
Az OMSZ honlapján is fontos információkat találni
Az Országos Mentőszolgálat honlapján is elérhető és letölthető a gyakorlatias tájékoztató, ami bemutatja, hogy különféle egészségügyi problémák esetében melyik ellátási formát kell igénybe venni.
Az ügyeleti gyermekellátás szintén a 1830-as központi számon
keresztül érhető el, és a hívásfogadó tudja megmondani, hogy adott helyzetben mi a legjobb megoldás. Így azt is, hogy a három speciális budapesti gyermekellátóhely közül melyik van legközelebb.
Az új rendszer előnye, hogy sikerül szétválasztani az ügyeleti eseteket azoktól, amikor valóban mentőre van szükség. Csató Gábor felhívta a figyelmet, hogy sok esetben amikor a beteg nem tudta elérni az ügyeletet, akkor a mentőket hívta.
„Mi kimentünk, elláttuk, de ugye arról a mentőautóról van szó, aminek balesethez, szüléshez vagy például szívinfarktushoz is ki kell mennie. Márpedig egyszerre két helyen nem tud lenni. Ezért fontos, hogy a kapacitásokat megfelelően használjuk”
– mondta.
A portálnak azt is elmondta, mostanra már közel 400 háziorvos jelentkezett be a rendszerbe, mindannyiuk kötelezettsége, amiről jogszabály rendelkezik.
A MOK halasztást kért
A MOK korábban többször is bírálta az új alapellátási ügyeleti rendszert, és a budapesti átállás elhalasztását kezdeményezték. Karácsony Gergely a nyáron azt mondta, hogy a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége nem támogatja a háziorvosi ügyeleti rendszer átalakítását, mert attól tartanak, hogy az ellátás színvonala csökken, és a betegeknek az új rendszerben sokkal többet kell majd várni.
A MOK nyáron kiadott egy közleményt, amelyben például arra hívták fel a figyelmet, hogy a fővárosban évtizedek óta délután 4 óra után is van rendelés az alapellátásban és a szakellátásban is. Ha az ügyeleti rendszer átalakítása miatt a délutános rendelések 16 órakor befejeződnek, a munkába járó fővárosiak, akik 16-17 óra között fejezik be általában a munkaidejüket, nem jutnak el háziorvosukhoz.
A kamara azt javasolta, hogy hétköznap 8–14 óra között, valamint 14–20 óra között is két-két orvos ügyeljen minden ügyeleti ponton, amelyhez az OMSZ még biztosítana egy kijáró szakembert. De Csató szerint ez nagy terhet róna a háziorvosokra. Szerinte eloszlanak majd a napok, és még két ügyeletet sem kell adniuk havonta.
„Tényleg azt gondolom, ez a havi egy-két ügyeleti alkalom Budapesten nem egy olyan földtől elrugaszkodott kérés a háziorvosoktól, ami miatt a kamarai vezetőkkel már másfél éve, néha már a betegek bizalmát veszélyeztetve vitatkoznunk kellene”
– mondta a portálnak Csató.