30-35 milliárdos osztalékot remélnek Orbánék a budapesti repülőtértől.
Kiderült, miért is akarták Orbán Viktorék megszerezni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret: ebből is csak a pénzt akarják kivenni.
Dömötör Csaba a Facebookon magyarázkodott
Dömötör Csaba államtitkár hétfőn egy Facebook-videóban beszélt arról, hogy miért volt „jó” döntés a magyar állam részéről a budapesti reptér megvásárlása.
(Dömötör Csaba / Facebook)
Orbán álmára a gatyánk is rámegy
Mint az ismert, több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően június elején írták alá a Budapest Airport Zrt. adásvételi szerződését. A megállapodásnak köszönhetően vételárarányosan a magyar állam 80 százalékos tulajdonrészt szerez a ferihegyi reptérben, a francia társbefektető Vinci Airports pedig 20 százalékot.
A vételár 3,1 milliárd euró (1215 milliárd forint).
A korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi (562 milliárd forint) hitelt meghosszabbították.
Hogy az 1215 milliárd forintos vételár nagyságrendjét érzékeltessük: idén januárban és februárban 1420 milliárd forintot fordított nyugdíjak kifizetésére a kormány – ebben benne volt a 13. havi juttatás is. Ez annak tudatában különösen hatalmas összegnek tűnik, hogy Varga Mihály nemrég bevallotta: súlyos bajban van a magyar költségvetés.
Dömötör Csaba magyarázta a magyarázhatatlant
Az adásvétellel kapcsolatban azt mondta az államtitkár:
„nemrég eldőlt, hogy újra magyar tulajdonba kerül a budapesti reptér. Érdemes kicsit beszélni arról, hogy miért is van ennek jelentősége.”
Az államtitkár felidézte, hogy a repteret 2005-ben privatizálták. A Budapest Airport forgalma – folytatta – az elmúlt 20 évben megháromszorozódott, sőt, a járvány előtt rekordot ért el, és „most újra ezeket a szinteket közelíti”. Ráadásul a politikus szerint a mostani kifutópályák a jövőben még hosszabbak lehetnek, azaz tovább bővülhet a forgalom.
„A reptér osztalékfizető-képessége már most 30-35 milliárd forint”
– tette hozzá.
Mi meg azt tesszük ehhez hozzá, hogy ha ekkora éves bevétellel számolt a kormány, akkor
legkorábban 45 év alatt hozhatja vissza vételárát.
Ekkor is úgy számoltunk, hogy a kormány jobb gazdája lesz, mint egy magántulajdonos (ami nem valószínű), valamint, hogy alacsony kamatra felvett hitelből finanszírozták az 1215 milliárd forint körüli árát.
Dömötör szerint rossz, hogy a korábbi tulajdonosok nem fejlesztették eléggé a budapesti repteret. Most akár új terminál is épülhet, ahogy javulhatnak a megközelítési lehetőségek is. A politikus szerint a jelenlegi 15 millió utas a jövőben megduplázódhat.